Grupa Oto:     Boles³awiec Brzeg Dzierzoniów G³ogów Góra ¦l. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra K³odzko Legnica Lubañ Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa O³awa Ole¶nica Paczków Polkowice
¦roda ¦l. Strzelin ¦widnica Trzebnica Wa³brzych WielkaWyspa Wo³ów Wroc³aw Powiat Wroc³awski Z±bkowice ¦l. Zgorzelec Ziêbice Z³otoryja Nieruchomo¶ci Og³oszenia Dobre Miejsca Dolny ¦l±sk

Wroc³aw
M³odzi szybciej na rynku pracy

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Z badañ TNS Polska wynika, ¿e m³odzi Polacy zaczynaj± pracê w wieku 22 lat. To wiêcej ni¿ ¶rednia w UE, która wynosi 20 lat. Od wrze¶nia bie¿±cego roku pracodawcy bêd± mogli na specjalnych zasadach zatrudniaæ ju¿ piêtnastolatków.
M³odzi szybciej na rynku pracy

Mo¿e to umo¿liwiæ m³odym ludziom, równolegle do edukacji, szybsze poznanie swoich mo¿liwo¶ci i zainteresowañ zawodowych, na które bêd± mogli bardziej ¶wiadomie postawiæ w dalszej karierze oraz edukacji. Jak pokazuj± inne badania, m³odzie¿ chce siê rozwijaæ i ma ¶wiadomo¶æ tego, ¿e kompetencje, w szczególno¶ci miêkkie, trzeba nabywaæ jak najszybciej.

Wraz z rozwojem technologii rynek pracy zmienia siê bardzo dynamicznie. Czê¶æ zawodów powoli zanika, sporo nowych powstaje. Z perspektywy m³odych ludzi, ¿eby na nowoczesnym rynku pracy mieæ jak najwiêksze szanse i móc siê jak najlepiej rozwijaæ, warto d±¿yæ do sukcesywnego zdobywania do¶wiadczenia. Jak pokazuje najnowszy, lipcowy raport Deloitte “Milenialsi 2018” m³odzi ludzie oczekuj±, ¿e pracodawcy pomog± im rozwijaæ umiejêtno¶ci potrzebne do osi±gania sukcesów w epoce czwartej rewolucji przemys³owej. W szczególno¶ci zale¿y im na pozyskiwaniu umiejêtno¶ci miêkkich, takich jak kreatywno¶æ czy praca w zespole, bo jak sami mówi±, tych kompetencji nie wynosz± ze szko³y.

– Edukacja, i to w du¿ej mierze w ujêciu globalnym, musi po³o¿yæ wiêkszy nacisk na rozwijanie kompetencji miêkkich u uczniów i studentów ju¿ podczas nauki. Dziêki temu absolwenci w swojej pierwszej pracy bêd± mogli je ju¿ tylko pog³êbiaæ równolegle ze swoimi specjalistycznymi kompetencjami, a nie uczyæ siê ich od zera. Taka potrzeba istnieje zarówno ze strony m³odych ludzi, jak i ze strony pracodawców – mówi Paula Bruszewska, prezes Fundacji Social Wolves, organizatora olimpiady Zwolnieni z Teorii, która wspiera studentów i licealistów w realizowaniu w³asnych projektów spo³ecznych.

Wed³ug 80% badanych ci±g³y rozwój zawodowy i formalne szkolenia prowadzone przez pracodawców bêd± mia³y du¿e znaczenie. Niestety, w odczuciu respondentów, przedsiêbiorstwa nie do koñca reaguj± odpowiednio na ich potrzeby rozwojowe. Zaledwie 36% z nich uwa¿a, ¿e pracodawcy pomagali im przygotowaæ siê do zmian zwi±zanych z automatyzacj± pracy. W zwi±zku z tym nasuwa siê wniosek: ¿eby w przysz³o¶ci byæ bardziej konkurencyjnym na rynku pracy, dobrze wej¶æ na niego mo¿liwie jak najwcze¶niej, ale u pracodawcy, który bêdzie w stanie spe³niæ nasze oczekiwania dotycz±ce osobistego rozwoju. Jednak co wa¿ne, istnieje jeszcze druga opcja na zawodowe samodoskonalenie, czyli poszukiwanie alternatywnych mo¿liwo¶ci pozyskiwania kompetencji zawodowych.

Jedn± z nich mo¿e byæ realizacja w³asnego projektu spo³ecznego, aby nabyæ w praktyce umiejêtno¶ci, których nie uda siê nabyæ podczas lekcji w szkole. Chodzi tu przede wszystkim o diagnozowanie potrzeb spo³ecznych i znajdowanie rozwi±zañ na nie, co jest fundamentem nowoczesnego biznesu. – Moc wdra¿ania w³asnych pomys³ów i innowacji, to kluczowa kompetencja przysz³o¶ci. W czasach automatyzacji i sztucznej inteligencji, satysfakcja z ¿ycia i sukces zawodowy nale¿y do ludzi elastycznych, umiej±cych robiæ codziennie co¶ trochê innego, umiej±cych wymy¶laæ i wdra¿aæ nowe pomys³y. Co¶ czego roboty jeszcze d³ugo nie bêd± potrafi³y. Dzi¶ ju¿ jest jasne, ¿e ta moc sprawcza jest w XXI wieku jak dawniej pisanie i czytanie, a ka¿dy bez niej bêdzie analfabet± ¬– t³umaczy Paula Bruszewska.

Alternatywne mo¿liwo¶ci zdobywania kompetencji mog± sprzyjaæ m³odym ludziom wchodz±cym na rynek pracy, tym bardziej, ¿e oni sami czuj± potrzebê wzmacniania swoich mo¿liwo¶ci. Jak pokazuje inny raport Deloitte: “Pierwsze kroki na rynku pracy 2018”, najm³odsi milenialsi coraz krytyczniej podchodz± do swoich kompetencji, a za swoje najs³absze strony postrzegaj± brak umiejêtno¶ci przywódczych oraz delegowanie zadañ i zarz±dzanie prac± innych osób. Co ciekawe respondenci badani rok wcze¶niej, byli bardziej krytyczni i gorzej ocenili swoje umiejêtno¶ci od rówie¶ników z 2015 r. Uwa¿ali, ¿e nie radz± sobie ze stresem (spadek o 11,5%) oraz nie czuj± siê liderami. – To tylko utwierdza mnie w przekonaniu, ¿e istnieje ogromna potrzeba wydzielenia na etapie edukacji czasu na realizowanie projektów spo³ecznych, wzmacniaj±cych w m³odych ludziach te kompetencje, w których odczuwaj± najwiêksze braki – podkre¶la Paula Bruszewska. M³odzi maj± problem równie¿ z przedsiêbiorczo¶ci± i wychodzeniem z inicjatyw±. Badanie Deloitte pokazuje tak¿e, ¿e tylko ¼ millenialsów deklaruje ambicje zajmowania w firmach kluczowych funkcji mened¿erskich, co w przysz³o¶ci mo¿e spowodowaæ kryzys liderów. Te wyniki na pewno mog± ulec zdecydowanej poprawie, je¶li m³odzie¿ bêdzie nabywaæ te do¶wiadczenia wcze¶niej lub realizowaæ projekty, które podnios± ich umiejêtno¶ci w tych obszarach.

Potwierdzaj± to wyniki badania uczestników Zwolnionych z Teorii, które przeprowadzone zosta³o przez organizatorów po zakoñczeniu poprzedniej edycji olimpiady. W porównaniu do raportu Deloitte, pokazuj± one jak bardzo zmienia siê perspektywa m³odzie¿y, która ma ju¿ za sob± do¶wiadczenia zwi±zane z realizacj± projektów. Prawie 95% uczestników Zwolnionych z Teorii oceni³o, ¿e udzia³ w olimpiadzie pozwoli³ im wzmocniæ umiejêtno¶ci zarz±dzania projektami, 91% stwierdzi³o, ¿e dziêki temu do¶wiadczeniu dowiedzieli siê, jak wa¿ne jest zdobywanie praktycznego do¶wiadczenia dla uzyskania pracy, a a¿ 90% wzmocni³o swoje umiejêtno¶ci pracy w zespole. Przy odpowiedziach wielokrotnego wyboru na pytanie, co najbardziej podoba³o siê uczestnikom w tej praktycznej olimpiadzie, po³owa z nich wybra³a takie odpowiedzi jak: rozwój osobisty, uczenie siê nowych rzeczy, nabycie do¶wiadczenia, zrealizowanie w³asnego projektu czy te¿ sprawdzenie siebie. Dwóch na trzech uczestników stwierdzi³o, ¿e planuje nowy projekt spo³eczny albo kontynuacjê poprzedniego. To pokazuje, jak m³odzie¿ chce siê rozwijaæ wzmacniaj±c swoje kompetencje, by byæ konkurencyjnym po wej¶ciu na rynek pracy. Trzeba jej tylko stworzyæ do tego warunki, najlepiej wydzielaj±c odrêbny czas w szko³ach na realizowanie takich projektów, poniewa¿ w obecnym systemie, który ich nieco przeci±¿a, niestety nie bardzo jest na to przestrzeñ.


otomedia.pl



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Czwartek 18 kwietnia 2024
Imieniny
Apoloniusza, Bogus³awy, Go?cis³awy

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl