Inwestycja realizowana jest w formule „Projektuj i buduj” w ramach podpisanej we wrze¶niu 2018 roku umowy o warto¶ci 793 mln z³otych. Wykonawc± jest konsorcjum firm PORR, Gulermak i Energopol Szczecin, a oddanie do ruchu planowane jest we wrze¶niu 2022 roku. Inwestorem jest Miasto ¦winouj¶cie, które finansuje inwestycjê, a GDDKiA pe³ni rolê inwestora zastêpczego, wspieraj±c samorz±d w prowadzeniu inwestycji. Projekt jest dofinansowany ze ¶rodków UE w ramach POIi¦ 2014-2020, a kwota dofinansowania to 775,6 mln z³otych.
Nowy odcinek drogi bêdzie mia³ ³±czn± d³ugo¶æ 3,4 km, z czego niemal po³owa pobiegnie przez jednorurowy tunel, z jedn± jezdni± o dwóch pasach ruchu. Inwestycja bêdzie siê rozpoczyna³a po stronie wyspy Wolin od rejonu terminala promów morskich - rejon ulic Duñska, Fiñska i Skandynawska. Wyjazd z tunelu po stronie wyspy Uznam zlokalizowany bêdzie w rejonie oczyszczalni ¶cieków, gdzie pojazdy wjad± na ulicê Karsiborsk±.
Pierwsze roboty budowlane
W ci±gu najbli¿szego tygodnia Wykonawcy zostanie przekazany plac budowy. W pierwszym etapie rozpocznie siê sprawdzanie saperskie terenu inwestycji, co jest niezwykle wa¿ne ze wzglêdu na czêsto znajdowane w rejonie ¦winouj¶cia niewybuchy z czasów II wojny ¶wiatowej. Rusz± równie¿ wycinki drzew, a teren inwestycji zostanie wytyczony geodezyjnie. Wykonawca bêdzie organizowa³ swoje zaplecze. Z pocz±tkiem przysz³ego roku rusz± zasadnicze roboty zwi±zane z wykonaniem szybu startowego tunelu po stronie wyspy Uznam. Tunel bêdzie sk³ada³ siê z trzech czê¶ci: wykonanej w murach oporowych o d³ugo¶ci 475 m, metod± odkrywkow± o d³ugo¶ci 295 m oraz zasadniczej czê¶ci dr±¿onej o d³ugo¶ci 1,48 km.
Maszyna dr±¿±ca wysoko¶ci 3-piêtrowego budynku
Dr±¿enie tunelu z komory startowej po³o¿onej po stronie wyspy Uznam bêdzie wykonywa³a maszyna dr±¿±ca (TBM) o d³ugo¶ci 100 metrów, której tarcza bêdzie mia³a ¶rednicê 13,5 metrów. Urz±dzenie zosta³o zamówione ju¿ przez Wykonawcê w Chinach. Bêdzie gotowe w maju przysz³ego roku, a do Polski przyp³ynie w sierpniu. Nastêpnie rozpocznie siê monta¿ maszyny w komorze startowej. Dr±¿enie powinno rozpocz±æ siê zgodnie z harmonogramem na pocz±tku 2021 roku. Maszyna TBM bêdzie zostawia³a za sob± gotowy tunel z³o¿ony z prefabrykowanych elementów. Samo dr±¿enie bêdzie trwa³o kilka miesiêcy. W sierpniu 2021 roku maszyna TBM powinna przebiæ siê do szybu koñcowego po³o¿onego na wyspie Wolin. Nastêpnie zostanie zdemontowana.
Droga w tunelu
W wydr±¿onym tunelu bêdzie jeszcze trzeba wykonaæ drogê wraz ze wszystkimi elementami niezbêdnymi do jej funkcjonowania. Musi powstaæ sama jezdnia wraz z po³o¿on± poni¿ej galeri± ewakuacyjn±. Zej¶cia z poziomu tunelu do galerii ewakuacyjnej bêd± wychodzi³y poza rurê tunelu i bêd± wykonywane metod± mro¿enia gruntu. Bardzo wa¿ne s± równie¿ urz±dzenia wentylacyjne i wszelkie systemy bezpieczeñstwa. Dla prawid³owego funkcjonowania tunelu niezbêdny jest równie¿ uk³ad dróg dojazdowych. Po stronie wyspy Uznam zlokalizowany bêdzie budynek, z którego zarz±dzany bêdzie tunel. Zgodnie z kontraktem we wrze¶niu 2022 roku wszystkie roboty powinny zostaæ zakoñczone i kierowcy powinni zacz±æ korzystaæ z tunelu ³±cz±cego ¦winouj¶cie z reszt± Polski.