Grupa Oto:     Boles³awiec Brzeg Dzierzoniów G³ogów Góra ¦l. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra K³odzko Legnica Lubañ Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa O³awa Ole¶nica Paczków Polkowice
¦roda ¦l. Strzelin ¦widnica Trzebnica Wa³brzych WielkaWyspa Wo³ów Wroc³aw Powiat Wroc³awski Z±bkowice ¦l. Zgorzelec Ziêbice Z³otoryja Nieruchomo¶ci Og³oszenia Dobre Miejsca Dolny ¦l±sk

Wroc³aw
Na zakopiance przebito pierwszy tunel

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Podda³y siê ostatnie metry ska³ oddzielaj±ce ekipy robotników dr±¿±cych jednocze¶nie od pó³nocy i po³udnia tunel przysz³ej S7 pod gór± Luboñ Ma³y. Ekipy budowlane stanê³y naprzeciwko siebie w ¶rodê 23 pa¼dziernika. Po 2 latach i 5 miesi±cach pracy przebito siê przez ska³y na wylot.
Na zakopiance przebito pierwszy tunel

Na zakopiance przebito pierwszy tunel
kliknij na zdjêcie, aby powiêkszyæ.Na zakopiance przebito pierwszy tunel
kliknij na zdjêcie, aby powiêkszyæ.Na zakopiance przebito pierwszy tunel
kliknij na zdjêcie, aby powiêkszyæ.

Tunel budowany jest pod gór± Luboñ Ma³y na odcinku S7 Naprawa - Skomielna Bia³a

Pod gór± Luboñ Ma³y w Beskidzie Wyspowym dr±¿one s± dwa tunele. Ka¿dym docelowo pojazdy bêd± jechaæ w jednym kierunku i ka¿dy bêdzie mia³ 2060 metrów d³ugo¶æ. Aby osi±gn±æ ten wynik, konieczne jest wydr±¿enie ok. 1919,6 m tunelu prawego i ok. 1922,4 m tunelu lewego. Pozosta³e czê¶ci tuneli wykonane s± w wykopie, który po ukoñczeniu prac zostanie zasypany.

Dr±¿enie tunelu rozpoczêto 6 marca 2017 r. w Naprawie, od prawego portalu pó³nocnego. Ze wzglêdów technologicznych i bezpieczeñstwa wykonywanych robót dopuszczone zosta³o wykonywanie prac w ruchu ci±g³ym, 24 godziny na dobê, przez 7 dni w tygodniu. Roboty prowadzone bez przerw i postojów wi±¿± siê z wystêpowaniem w górze naprê¿eñ i odkszta³ceñ, które s± na bie¿±co monitorowane.

W zwi±zku z osuwiskiem przy lewym portalu w Skomielnej Bia³ej czasowo wstrzymano rozpoczêcie dr±¿enia lewego tunelu od strony po³udniowej. Konieczne by³o zabezpieczenie osuwiska i przeprojektowanie obiektów in¿ynieryjnych. W czerwcu 2019 r. zakoñczy³o siê tu palowanie. Pale zabezpieczaj±ce osuwisko stanowi± jednocze¶nie konstrukcjê budynku wentylatorni, zlokalizowanego bezpo¶rednio na wylocie tunelu lewego. Po zakoñczeniu budowy tego budynku rozpoczêto dr±¿enie metod± podstropow± (pod budynkiem wentylatorni). £±cznie, lewy tunel wydr±¿ono ju¿ na d³ugo¶ci 1184 m, co stanowi ok. 62 proc. ca³o¶ci. Wykonano 42 km 764 m mikropali kotwi±cych dolny mur oporowy przy portalu po³udniowym, a na skarpie trwa wykonywanie koszy gabionowych. Jest ich ju¿ 1106 m3, co stanowi 38,8 proc. ca³o¶ci.

Do pa¼dziernika 2019 r. ¶rednio dziennie wywo¿ono z placu budowy i kruszono 1500 ton materia³u skalnego, nazywanego urobkiem. Dotychczas wywieziono oko³o 537 206 m3 urobku, a do wywiezienia bêdzie jeszcze oko³o 126 936 m3. Do robót strza³owych wykorzystano ju¿ 350 ton materia³ów wybuchowych. Zu¿yto prawie 128 tys. m3 betonu.

Metoda dr±¿enia tunelu na S7

Najbardziej efektywna metoda, czyli dr±¿enie tunelu przy pomocy tarczy TBM ca³± powierzchni± przekroju w przypadku takiej budowy geologicznej, jak± mamy w Karpatach Fliszowych, nie jest racjonalna. T± metod± dr±¿ono w Polsce tunele pod Martw± Wis³± i dla metra w Warszawie, gdzie jest zupe³nie inna budowa geologiczna. W przypadku Karpat i Beskidu Wyspowego (w tym pasmie górskim dr±¿ony jest tunel ) trzeba by³o zastosowaæ inn± metodê.

Wykonawca tunelu na odcinku S7 Naprawa - Skomielna Bia³a, firma Astaldi z W³och, stosuje przy dr±¿eniu metodê kontrolowanej deformacji A.DE.CO.-RS (analiza deformacji kontrolowanych z ska³ach i gruntach). Jest to metoda opracowana w latach 80. we W³oszech. Opiera siê ona g³ównie na nastêpuj±cych zasadach:

- odkszta³cenie o¶rodka (górotworu) jako odpowied¼ na proces dr±¿enia musi byæ g³ównym zagadnieniem, którym zajmuje siê projektant tunelu. Jest ono miar± powstania i lokalizacji efektu przesklepienia, czyli innymi s³owy poziomu stabilno¶ci osi±gniêtego przez tunel,

- zjawisko deformacji zaczyna siê przed przodkiem, w jego rdzeniu i rozwija siê wzd³u¿ wyrobiska. Nie jest to wy³±cznie konwergencja, lecz grupa zjawisk takich jak: obsypywanie siê górotworu do wnêtrza wyrobiska (ekstruzja), konwergencja wstêpna i konwergencja. Konwergencja jest tylko ostatnim etapem bardzo z³o¿onego stanu naprê¿eñ i odkszta³ceñ w górotworze.

Metoda ta umo¿liwia uwzglêdnienie wzajemnego oddzia³ywania gruntu i obudowy tymczasowej lub sta³ej, jako funkcjê ich odpowiedniej sztywno¶ci, ale tak¿e czasu pogorszenia w³a¶ciwo¶ci gruntu, zw³aszcza bloków skalnych. Zdaniem wykonawcy takie podej¶cie stanowi nowy, bardziej nowoczesny sposób budowania tuneli, który obecnie zaczyna byæ powszechnie stosowany. Metoda ta jest czêsto prze³omowa, zw³aszcza dla dr±¿enia tuneli w trudnych warunkach gruntowych, gdy¿ identyfikuje prawdziwy pocz±tek i rozwój zjawiska deformacji, skupiaj±c wszelkie wysi³ki na kontroli zasypywania siê górotworu (ekstruzji), czyni±c j± „pierwszym krokiem” w kontroli procesu deformacji i w konsekwencji pozwala spe³niæ warunek równowagi oraz zminimalizowaæ si³y oddzia³uj±ce na obudowy tunelu: wstêpn± i sta³±.

Dr±¿enie tunelu obejmuje: wykonywanie prac na tzw. przodku, które by³y i s± wykonywane od momentu uzyskania do niego dostêpu, czyli po zrealizowaniu wielu prac przygotowawczych (np. umocnienia skarp, wykopy, mury oporowe). Prace na przodku s± na ogó³ w pierwszej fazie ma³o widoczne z zewn±trz, gdy¿ s± to wiercenia wyprzedzaj±ce do 20 metrów w g³±b górotworu, po obrysie sklepienia kaloty (stropu) czy roboty wzmacniaj±ce górotwór (gwo¼dziowanie, palowanie o  ³±cznej d³ugo¶ci kilkuset metrów schowanych w gruncie).

Trasa S7 Lubieñ - Rabka Zdrój podzielona na trzy odcinki realizacyjne

Du¿e ró¿nice wysoko¶ci i spadki terenu, niejednorodne ska³y fliszowych Karpat Zewnêtrznych, trudne warunki hydrologiczne, tereny osuwiskowe i rozproszona na ca³ym obszarze zabudowa s± wyzwaniami dla budowniczych drogi ekspresowej S7 w terenie górskim. Budowa takiej trasy wymaga³a zaprojektowania du¿ej liczby obiektów in¿ynierskich realizowanych w trudnych warunkach gruntowych. Na odcinku ok. 16,7 km nowej drogi, w tym 15,83 km o parametrach drogi ekspresowej, oprócz dwukomorowego tunelu o d³ugo¶ci 2,06 km, który stanowi 12,3 proc. ca³ej trasy, powstanie 38 obiektów in¿ynierskich: mostów, wiaduktów, estakad. Na etapie budowy podzielono trasê na trzy odcinki.

Realizacja 7,6 km pierwszego odcinka drogi ekspresowej S7 Lubieñ - Naprawa oprócz dwujezdniowej drogi klasy S obejmuje budowê m.in. dwóch Miejsc Obs³ugi Pasa¿erów (Lubieñ i Krzeczów), 10 obiektów in¿ynierskich oraz sze¶ciu ma³ych obiektów mostowych na potoku Krzywañskim. Najd³u¿sza estakada nad drogami dojazdowymi i ciekami w Lubniu ma 573 m d³ugo¶ci, wiadukt w Krzeczowie 402 m, a estakada w Naprawie 396 m. Aktualnie trwaj± zintensyfikowane prace budowlane, by jeszcze tym roku dopu¶ciæ do ruchu po jednej jezdni w dwóch kierunkach.

Na odcinku tunelowym, Naprawa - Skomielna Bia³a, o d³ugo¶ci ok. 3 km powstaje dwukomorowy tunel o d³ugo¶ci ok. 2,06 km (czyli w praktyce dwa tunele o sumarycznej d³ugo¶ci 4120 m), z awaryjnymi przej¶ciami miêdzy komorami, dwoma portalami, budynkiem wentylatorni oraz pe³n± infrastruktur± i wyposa¿eniem technicznym. Na tym odcinku powstaje tak¿e jeden wiadukt, przed pó³nocnym portalem tunelu, o d³ugo¶ci 321 m.

Na trzecim odcinku o d³ugo¶ci 6,1 km, Skomielna Bia³a - Chabówka, oprócz dwujezdniowej drogi wybudowano m.in. dwa wêz³y drogowe (Skomielna Bia³a i Zabornia), Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej, 17 obiektów in¿ynierskich (wiadukty, estakady), w tym najd³u¿szy, licz±cy 1 km, oraz cztery ma³e mostki na ciekach przy wê¼le Skomielna. Sam wêze³ te¿ tworz± d³ugie obiekty: estakada nad potokami, DK28 i dwoma ³±cznicami wêz³a Skomielna bêdzie mia³a 425 m, a dwie ³±cznice tego wêz³a ponad 350 m ka¿da (356 m i 367 m). Najwy¿sze podpory na estakadzie w Skomielnej maj± po 50 m wysoko¶ci. Odcinek ten zosta³ oddany do ruchu 28 wrze¶nia 2019 r.

Budowa S7 od Lubnia do Rabki Zdroju rozpoczê³a siê w 2016 r. Koszt wszystkich prac wyniesie ponad 2 mld 105 mln z³. Zakoñczenie ca³ego odcinka z Lubnia do Rabki Zdroju zaplanowane jest na 2021 rok.


gddkia



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Pi±tek 3 maja 2024
Imieniny
Jarope³ka, Marii, Niny

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl