Grupa Oto:     Boles³awiec Brzeg Dzierzoniów G³ogów Góra ¦l. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra K³odzko Legnica Lubañ Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa O³awa Ole¶nica Paczków Polkowice
¦roda ¦l. Strzelin ¦widnica Trzebnica Wa³brzych WielkaWyspa Wo³ów Wroc³aw Powiat Wroc³awski Z±bkowice ¦l. Zgorzelec Ziêbice Z³otoryja Nieruchomo¶ci Og³oszenia Dobre Miejsca Dolny ¦l±sk

Wroc³aw
Co nas czeka na rynku pracy, czyli prognozy przysz³o¶ci

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Jakie zjawiska bêd± siê rozwijaæ? Jakie umiejêtno¶ci bêd± najbardziej cenione w¶ród pracowników i liderów? Czy firmy bêd± kszta³towaæ odpowiedzialny biznes? Na te i wiele innych nurtuj±cych kwestii znajdziemy odpowiedzi w raporcie „Prognozy przysz³o¶ci – OLX Praca. Know How 2021”.
Co nas czeka na rynku pracy, czyli prognozy przysz³o¶ci

Ju¿ w pierwszej czê¶ci raportu mo¿emy zapoznaæ siê z krótk± analiz± g³ównych trendów, które pojawi³y siê jeszcze przed okresem pandemii. Z analizy wynika, ¿e najistotniejsze by³y cztery obszary: technologia, kreatywno¶æ, rynek specjalisty oraz rozwój wiedzy. Niew±tpliwie technologia cyfrowa by³a, jest i bêdzie jednym z dominuj±cych trendów, które rodz± pytania o przysz³o¶æ, nie tylko niektórych stanowisk, lecz tak¿e o relacjê na linii cz³owiek–technologia.

Postrzeganie rozwoju technologii poprzez redukcjê miejsc pracy za spraw± wiêkszego zastosowania sztucznej inteligencji czy automatyzacji sta³o siê ju¿ stereotypem. Rodzi siê natomiast nowa narracja, w której technologia zamiast „zast±piæ cz³owieka”, ma odci±¿yæ go z prac powtarzalnych i monotonnych. Innym wspomnianym trendem jest pobudzanie kreatywno¶ci w¶ród pracowników. Kreatywno¶æ traktowana jest jako istotny zasób dla firmy, rozumiana jest nie tylko jako umiejêtno¶æ tworzenia nowych pomys³ów i rozwi±zañ, ale równie¿ jako przestrzeñ do pope³niania b³êdów i eksperymentowania.

Kolejn± tendencj±, która wy³ania siê z analizy, jest rynek specjalisty. Coraz czê¶ciej na rynku pojawiaj± siê tzw. giggersi, czyli osoby, którzy dziêki umiejêtno¶ciom technologicznym pracuj± w trybie zdalnym z wiêcej ni¿ jednym us³ugobiorc±. Ceni± oni niezale¿no¶æ i s± specjalistami w swoich dziedzinach. Ich obecno¶æ wp³ywa na zmianê uk³adu si³ na rynku pracy z pracownik–pracodawca na pracownik–klient.

Reakcje pracodawców na pandemiê

W raporcie znajdziemy równie¿ bardzo interesuj±ce wyniki badañ, które zosta³y przeprowadzone przez OLX Praca we wspó³pracy z zespo³em badawczym ARC Rynek i Opinia. Badanie zosta³o przeprowadzone w okresie wrzesieñ–pa¼dziernik 2020 r., a jego celem by³o zidentyfikowanie nowych trendów w zakresie HR, zmian na rynku pracy oraz sytuacji pracodawców w obliczu pandemii. W badaniu wziê³y udzia³ 302 firmy, w tym przedstawiciele ma³ych, ¶rednich oraz du¿ych przedsiêbiorstw. Badane firmy reprezentuj± ró¿ne bran¿e, pocz±wszy od edukacji, administracji i opieki zdrowotnej poprzez budownictwo, kulturê i rekreacjê, us³ugi dla biznesu a¿ po handel i naprawy, transport i produkcjê.

Niepewno¶æ oraz zmieniaj±ce siê obostrzenia w pierwszej fazie pandemii powodowa³y, ¿e pracodawcy zachowywali ostro¿no¶æ w swoich dzia³aniach. Organizacje d±¿y³y przede wszystkim do utrzymania zatrudnienia i szuka³y ró¿nych sposobów na minimalizacjê wydatków w celu unikniêcia konieczno¶ci redukcji pracowników. Z up³ywem czasu firmy decydowa³y siê na podejmowanie dzia³añ rekrutacyjnych. Jak wynika z raportu OLX Praca a¿ 49 proc. firm, które wziê³y udzia³ w badaniu, prowadzi³a procesy rekrutacyjne w trakcie pandemii. Mimo ¿e wiele firm pracowa³o w trybie hybrydowym lub zdalnym, to nadal najchêtniej wybieran± form± rekrutacji by³y spotkania bezpo¶rednie. Popularn± opcj± by³o te¿ ³±czenie formy online z bezpo¶redni± i realizowanie czê¶ci procesu zdalnie. Wed³ug badania, w trakcie pandemii najczê¶ciej poszukiwano pracowników do dzia³ów: administracji, HR, kadr, ksiêgowo¶ci, produkcji, prac fizycznych i obs³ugi klienta.

Wraz z rozwojem pandemii zmienia³y siê równie¿ postawy i priorytety w¶ród kandydatów i pracowników. Niepewno¶æ zatrudnienia i przysz³o¶ci zwi±zanej z rozwojem kolejnych fal epidemii powodowa³y, ¿e priorytetem dla kandydatów sta³a siê przede wszystkim: stabilno¶æ zatrudnienia, mo¿liwo¶æ pracy w trybie zdalnym, dobra atmosfera pracy i dba³o¶æ o bezpieczeñstwo pracowników.

Praca zdalna i hybrydowa

Raport porusza te¿ kwestiê korzystania z pracy zdalnej. Praca w trybie home office funkcjonowa³a w wielu bran¿ach jeszcze przed wybuchem pandemii, ale tak naprawdê dopiero za jej spraw± wiele firm przekona³o siê do jej wprowadzenia.

Jak wynika z przeprowadzonych badañ, ponad po³owa firm korzysta³a lub wci±¿ korzysta z rozwi±zañ pracy zdalnej. Przej¶cie na taki styl pracy wed³ug wiêkszo¶ci respondentów nie zaburzy³o funkcjonowania najwa¿niejszych procesów w firmie, co tylko pokazuje, ¿e praca zdalna mo¿e byæ dobrym i efektywnym rozwi±zaniem. Do przej¶cia na taki tryb trzeba siê odpowiednio przygotowaæ, st±d firmy nie uniknê³y trudno¶ci w transformacji swoich organizacji. Najwiêksze niedogodno¶ci pracy zdalnej by³y zwi±zane z brakiem odpowiedniego sprzêtu, dostêpu do internetu b±d¼ innymi problemami technicznymi. Czêsto wymienian± komplikacj± by³ brak odpowiednich warunków do pracy w domu. Jak pokazuje raport, konieczno¶æ wdro¿enia zdalnego lub hybrydowego systemu pracy unaoczni³a wiêc nie tylko zalety, lecz tak¿e wyzwania. Jednym z wiêkszych, jakie niesie ze sob± zdalny sposób pracy, jest utrzymanie wiêzi spo³ecznych i poczucia przynale¿no¶ci do organizacji.

Uregulowania wymagaj± te¿ zagadnienia formalno-prawne, które powinny obj±æ takie obszary, jak chocia¿by: bezpieczeñstwo, kontrola czasu pracy, obieg dokumentacji czy ochrona danych.

Umiejêtno¶ci i zawody przysz³o¶ci

Zdaniem pracodawców, którzy wziêli udzia³ w badaniu, za spraw± pandemii zmieni± siê oczekiwania wzglêdem kandydatów. Pracodawcy przewiduj±, ¿e transformacji ulegnie sylwetka idealnego pracownika. Na pytanie: Jakie zjawiska przybior± na sile i bêd± siê rozwijaæ na rynku pracy po pandemii, a¿ 82 proc. respondentów odpowiedzia³o, ¿e nast±pi cyfryzacja, digitalizacja i automatyzacja procesów, 81 proc. odpowiedzia³o, ¿e obserwowany bêdzie rozwój adaptacyjno¶ci przedsiêbiorstwa, 80 proc. wskaza³o na tworzenie warunków do ochrony zdrowia i bezpieczeñstwa pracowników, a 77 proc. uwa¿a, ¿e nast±pi rozwój pracy zdalnej i zwiêkszy siê elastyczno¶æ zwi±zana z miejscem i godzinami pracy.

Za spraw± tych zjawisk wzro¶nie znaczenie takich umiejêtno¶ci, jak: umiejêtno¶æ wspó³pracy, odporno¶æ na stres, umiejêtno¶æ zarz±dzania czasem, chêæ ci±g³ego rozwoju, kreatywno¶æ, zdolno¶ci interpersonalne, empatia i zdolno¶ci adaptacyjne.

Wa¿n± cech± idealnego pracownika bêd± te¿ jego kompetencje cyfrowe. A jakie profesje bêd± odgrywaæ wa¿n± rolê po pandemii? Wed³ug raportu bêd± to zawody zwi±zane z tworzeniem i obs³ug± rozwi±zañ IT, a wiêc: testowanie, programowanie i obs³uga narzêdzi informatycznych. Wzro¶nie równie¿ zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników i rzemie¶lników, czyli absolwentów szkó³ zawodowych.

Przysz³o¶æ rynku

Wyniki badañ pozwoli³y równie¿ wy³oniæ kierunki rozwoju i trendy, jakie mog± pojawiæ siê w nadchodz±cej przysz³o¶ci. Pandemia uwydatni³a przede wszystkim, ¿e nadrzêdn± warto¶ci± dla firm powinna staæ siê elastyczno¶æ, adaptacja i umiejêtno¶æ funkcjonowania w zmianie. D³ugofalowe strategie stan± siê niepraktyczne. Pandemia wyra¼nie pokaza³a, ¿e przetrwaj± najbardziej elastyczni. Wa¿na bêdzie wiêc plastyczno¶æ organizacji, umiejêtno¶æ takiego manewrowania na rynku, która pozwoli wykorzystaæ szanse i minimalizowaæ ryzyko w dynamicznym otoczeniu rynkowym.

Pandemia pokaza³a równie¿, jak wa¿ne staj± siê partnerskie relacje oparte na obustronnym zaanga¿owaniu, zaufaniu i transparentnej komunikacji. Pracodawcy spodziewaj± siê, ¿e w perspektywie d³ugoterminowej powróci wzrost znaczenia work-life balance oraz well-beingu. Ich zdaniem ma to zwi±zek wchodzeniem m³odego pokolenia na rynek, dla którego idea slow-life jest wa¿niejsza ni¿ korporacyjny wy¶cig. Mo¿na wiêc spodziewaæ siê redefinicji idei work-life balance, która nie bêdzie oparta na sztywnym podziale ¿ycia prywatnego i zawodowego, ale na elastycznym przenikaniu siê tych dwóch ¶wiatów, z zachowaniem równowagi. Zjawisku temu bêdzie sprzyjaæ stopniowe zanikanie systemu pracy „od–do” na rzecz zadaniowego i bardziej elastycznego modelu pracy.

Co przyniesie przysz³o¶æ – scenariusze

Ostatnia czê¶æ raportu, opracowana przy wspó³pracy z FutureS Thinking Group: firm± Zuzanny Skalskiej – 360Inspiration oraz studiem strategiczno-projektowym Greenhat Innovation, zosta³a po¶wiêcona mo¿liwo¶ciom rozwoju przysz³o¶ci. Do rozwa¿añ nad nadchodz±cym jutrem wykorzystana zosta³a metoda scenariuszowa, która tworzy opowie¶ci wokó³ ró¿nych wizji przysz³o¶ci.

W ten sposób powsta³y 4 g³ówne wyobra¿enia przysz³o¶ci tj.: czu³y kapitalizm, aktywna odnowa, kapitalizm nadzoruj±cy oraz mniej wystarczy. Przedstawione narracje próbuj± odpowiedzieæ na pytania, czym bêdzie praca dla cz³owieka, jak bêd± wygl±daæ miasta i otoczenie, jak rozwinie siê spo³eczeñstwo i jego warto¶ci, jakie znaczenie bêd± mieæ technologia i ¶rodowisko. Opracowanie sk³ania do refleksji, poniewa¿ scenariusze s± oparte na zjawiskach, które s± inicjowane ju¿ teraz i zachodz± na ca³ym ¶wiecie.


otomedia.pl



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Wtorek 30 kwietnia 2024
Imieniny
Balladyny, Lilli, Mariana

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl