Grupa Oto:     Boles豉wiec Brzeg Dzierzoni闚 G這g闚 G鏎a 奸. Jawor Jelenia G鏎a Kamienna G鏎a K這dzko Legnica Luba Lubin Lw闚ek Milicz Nowogrodziec Nysa O豉wa Ole郾ica Paczk闚 Polkowice
字oda 奸. Strzelin 安idnica Trzebnica Wa豚rzych WielkaWyspa Wo堯w Wroc豉w Powiat Wroc豉wski Z帳kowice 奸. Zgorzelec Zi瑿ice Z這toryja Nieruchomo軼i Og這szenia Dobre Miejsca Dolny 奸御k

Wroc豉w
7 nieoczywistych efekt闚 epidemii

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Mniej rozwod闚, ogromny wzrost zainteresowania adopcjami zwierz徠 czy wybuch popytu na nieruchomo軼i rekreacyjne – to tylko kilka ze zmian, kt鏎e zasz造 w zwi您ku z epidemi w Polsce.
7 nieoczywistych efekt闚 epidemii

7 nieoczywistych efekt闚 epidemii
kliknij na zdj璚ie, aby powi瘯szy.7 nieoczywistych efekt闚 epidemii
kliknij na zdj璚ie, aby powi瘯szy.

Codzienna porcja danych na temat rozwoju epidemii czy ograniczenia na這穎ne na gospodark – o tych tematach w kontek軼ie epidemii m闚i si powszechnie. Wirus zmieni jednak w naszym 篡ciu te rzeczy, kt鏎e umykaj g堯wnym nag堯wkom gazet i portali informacyjnych. Oto lista 7 z nich. Aby by這 jasne - pomin瘭i鄉y ewidentnie negatywne skutki zarazy.

1. Zapragn瘭i鄉y mie pupila

I tak na przyk豉d sporym zaskoczeniem jest du瞠 zainteresowanie zwierz皻ami domowymi. Wszystko wskazuje na to, 瞠 w tych niecodziennych czasach po prostu zapragn瘭i鄉y mie pupila. I nie by to jedynie trend zwi您any z ograniczeniem w przemieszczaniu si, w ramach kt鏎ego posiadanie psa stanowi這 瞠lazny glejt. Sytuacja utrzymuje si ju bowiem od kilku miesi璚y. Efekt jest taki, 瞠 w grudniu 2020 r. ceny zwierz徠 domowych by造 w Polsce o ponad 29% wy窺ze ni rok wcze郾iej – wynika ze szczeg馧owych danych Eurostatu na temat zmian cen.

Motywacje mog造 by oczywi軼ie r騜ne, cho w tym wypadku racjonalna wydaje si potrzeba blisko軼i. Dla os鏏 bardziej utylitarnych nie bez znaczenia jest te fakt, 瞠 cz窷ciej dzi pracujemy z domu, a to np. wybitnie u豉twia wst瘼ny trening m這dego psa.

2. Wi璚ej 酥imy

Skoro ju o pracy z domu wspominamy, to nie mo積a nie powiedzie o jeszcze jednym aspekcie naszego codziennego 篡cia, kt鏎y epidemia zmieni豉. Chodzi o sen. Po prostu, skoro nie musimy marnowa czasu na codzienne dojazdy do biura, to i mamy wi璚ej czasu na inne rzeczy w ci庵u dnia. Przynajmniej cz窷 z nas odzyskany czas postanowi豉 zainwestowa w sen.

Firma Firstbeat oszacowa豉, 瞠 epidemia wyd逝篡豉 przeci皻ny sen o 14 minut (link). W tym przypadku wi瘯szo嗆 badanych pochodzi豉 z Finlandii, ale zaskakuj帷o zbie積e dane poda豉 firma Polar. Wed逝g niej tak瞠 Amerykanie i Niemcy wyd逝篡li sw鎩 sen 鈔ednio o 14 minut (link).

3. 鑿iczymy w domu

Niestety w tym samym badaniu Firstbeat sugeruje, 瞠 mniej si ruszamy. Mniej wychodzimy z domu, a wi璚 te wzros這 grono os鏏 wykonuj帷ych mniej ni tysi帷 krok闚 dziennie. To ma oczywi軼ie szereg negatywnych konsekwencji. Ale nawet w ich g御zczu mo瞠my znale潭 cho jedn pozytywn zmian – cz窷ciej dbamy o kondycj w domu. W Polsce zainteresowanie tym tematem szczeg鏊nie mocno wzrasta這 przy okazji zamykania si這wni czy basen闚. Doskonale obrazuj to dane Google. W ca造m 2020 roku fraz „獞iczenie w domu” wyszukiwali鄉y ponad dwa razy cz窷ciej ni w 2019 roku.

Ma這 tego, w marcu i kwietniu szukali鄉y sposobu na dbanie o kondycj we w豉snych czterech 軼ianach tak powszechnie, jak jeszcze nigdy wcze郾iej. Wyra幡y by te wzrost zainteresowania tym tematem w pa寮zierniku, gdy si這wnie i baseny znowu zosta造 zamkni皻e. Jesieni szukali鄉y jednak podpowiedzi na temat dbania o kondycj w domu znacznie rzadziej ni na wiosn.

4. Remontujemy mieszkania

Jesieni i wiosn mieli鄉y te wyra幡y ruch w obszarze remont闚. Siedz帷 w domu po prostu postanowili鄉y zadba o nasze otoczenie. Pewnie te dlatego markety budowlane prze篡wa造 ponadprzeci皻ne obl篹enie, a szczeg鏊nym powodzeniem cieszy造 si artyku造 wykorzystywane do wyko鎍zenia wn皻rz. W odpowiedzi na pytania portalu mieszkanie.pl potwierdzali to na przyk豉d przedstawiciele takich firm jak Leroy Melrin czy PSB. Co wi璚ej, Grupa PSB chwali豉 si nawet, 瞠 od stycznia do wrze郾ia zanotowa豉 wzrost sprzeda篡 w kategorii ogr鏚 i hobby a o 1/4. Niemal o 1/5 wzros豉 te sprzeda wyposa瞠nia, AGD, farb i lakier闚. Kilkana軼ie procent wi璚ej pieni璠zy wydali鄉y w kasach tej firmy na narz璠zia, dekoracje czy akcesoria elektryczne i o鈍ietleniowe.

To, 瞠 siedz帷 w domach postanowili鄉y podnie嗆 ich standard potwierdzaj te dane GUS na temat sprzeda篡 detalicznej. Od stycznia do listopada meble, RTV i AGD by造 jedyn kategori wyodr瑿nion w urz璠owym badaniu, kt鏎a zaliczy豉 wzrost wzgl璠em sytuacji sprzed roku i to o 5% (w cenach sta造ch).

5. Mniej rozwod闚

Pozytywnym zaskoczeniem jest te to co dzieje si ze statystykami dotycz帷ymi zainteresowania tematem rozwod闚. Te wbrew obiegowej opinii wcale przy okazji izolacji nie wystrzeli造 w kosmos. Wr璚z odwrotnie – w okresie epidemii znacznie rzadziej szukali鄉y informacji o tym jak formalnie si rozsta. Spadek rz璠u 19% wzgl璠em sytuacji z 2019 roku mo瞠 nie jest spektakularny, ale gdyby mia si on wprost prze這篡 na mniej rozsta, to rok epidemii m鏬豚y uratowa a 12-13 tysi璚y ma鹵e雟tw w Polsce.

Oczywi軼ie pesymista m鏬豚y powiedzie, 瞠 dzia這 si tak ze wzgl璠u na utrudnienia w sk豉daniu pozw闚 (np. zamkni璚ie s康闚). W efekcie czas dopiero poka瞠 jak epidemia wp造nie na twarde dane na temat rozwod闚 w Polsce. P鏦i na nie czekamy, to jako ciekawostk mo瞠my jedynie wspomnie o wycinkowych danych przytoczonych przez lokaln rozg這郾i - Radio 5 Suwa趾i. Wynika z nich, 瞠 do tamtejszego s康u w 2020 roku wp造n窸o 686 wniosk闚 o rozw鏚, podczas gdy rok wcze郾iej by這 ich ponad 800.

6. Rzucili鄉y si na dzia趾i

Okresowym mo瞠 si te okaza inny trend, kt鏎y zaw豉dn掖 Polakami w 2020 roku. Chodzi o gwa速owny wzrost zainteresowania posiadaniem w豉snego azylu poza miejscem zamieszkania. W efekcie obl篹one by造 firmy wynajmuj帷e przyczepy kempingowe czy kampery. Tysi帷e z nas szuka這 wolnych dzia貫k w kompleksach Rodzinnych Ogr鏚k闚 Dzia趾owych. Na pniu sprzedawa造 si dzia趾i rekreacyjne, ale te znacznie wi璚ej os鏏 szuka這 zwyk造ch dzia貫k rolnych czy le郾ych.

Dane zebrane przez HRE Investments sugeruj, 瞠 w ka盥ej z tych kategorii zainteresowanie w czasie epidemii by這 w 2020 roku o co najmniej kilkadziesi徠 procent wy窺ze ni w analogicznym okresie rok wcze郾iej.

Ten wzrost popytu spowodowa, 瞠 dzia趾i zalegaj帷e w ofertach od lat znalaz造 w ko鎍u swoich amator闚, a i same ceny nieruchomo軼i daj帷ych wytchnienie ros造. Przy tym wraz ze spodziewanym wychodzeniem z epidemicznych ogranicze trzeba si spodziewa, 瞠 popyt na dzia趾i zacznie si normalizowa.

7. Jak trwoga, to do Boga

Znanym od wiek闚 mechanizmem jest te to, 瞠 wielu z nas w niepewnych czasach zwraca si ku wierze. Nie inaczej by這 i przy okazji epidemii. W efekcie na portalu You Tube zaraza wygenerowa豉 wzrost popularno軼i kana堯w o tematyce katolickiej. Przyk豉dem mo瞠 by ten prowadzony przez najpopularniejszego dominikanina w kraju – o. Adama Szustaka. W ci庵u 10 miesi璚y – licz帷 od pocz徠ku epidemii - liczba subskrybent闚 jego kana逝 (Langusta na palmie) wzros豉 o oko這 20%, czyli 130 tysi璚y os鏏.


Bartosz Turek, g堯wny analityk HRE Investments



o © 2007 - 2021 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl