Stanis³aw Wyspiañski namalowa³ „Barki na Sekwanie” w 1893 roku, prawdopodobnie w Pary¿u. Orygina³ jest w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie. Certyfikowana reprodukcja znajduje siê we Wroc³awiu – w holu budynku mieszkalnego przy ul. Wyspiañskiego 11.
Wyspiañskiego 11 to adres i jednocze¶nie nazwa pierwszej inwestycji zrealizowanej we Wroc³awiu przez dewelopera Bouygues Immobilier Polska. Francuskie korzenie tej firmy uzasadniaj± wybór „Barek na Sekwanie”. – Chcieli¶my nawi±zaæ do Pary¿a oraz wprowadziæ element, który nada budynkowi indywidualny charakter. Wybór dzie³a patrona ulicy, przy której stoi budynek by³ oczywisty – wspomina Cezary Grabowski, dyrektor marketingu i sprzeda¿y w Bouygues Immobilier Polska.
Wielka sztuka na budynkach
Dzie³a sztuki w nowych budynkach mieszkalnych widuje siê w Polsce od lat, ale w ostatnim czasie sztuka coraz ¶mielej wychodzi tak¿e na zewn±trz. G³ównie pod postaci± murali, które ozdabiaj± ju¿ nie tylko kamienice i inne stare budynki, lecz tak¿e te zupe³nie nowe. W przestrzeni miejskiej nie ma ju¿ miejsca na strach przed du¿ym formatem. Murale pokrywaj± ca³e ¶ciany. Niedawno wielkoformatowe murale pojawi³y siê np. na budynkach Atelier Praga 2 oraz Stalowa 39 na Pradze-Pó³noc w Warszawie (oba budynki zosta³y oddane do u¿ytku w 2020 roku). – Sztuka uliczna odmienia budynki i czyni je unikatowymi. Dziêki niej zmienia siê oblicze ca³ych miast. Mural wprowadza kolor, optymizm, wspomnienia. Budzi emocje. Jest pretekstem do dyskusji. Mieszkañcy bardzo doceniaj±, gdy deweloper daje im co¶ niestandardowego, szczególnie gdy jest to element nawi±zuj±cy do historii miejsca, w którym kupili mieszkanie – mówi Cezary Grabowski.
Mural na Atelier Praga 2 przedstawia ulicznego grajka z akordeonem. Postaæ jest przedstawiona do góry nogami. Autorem malowid³a jest Mateusz Ko³ka, znany i doceniony polski ilustrator. – Uliczni grajkowie s± nieod³±czn± czê¶ci± praskiej tradycji – uzasadnia Cezary Grabowski.
Mural na Stalowej 39 tak¿e odnosi siê do tradycji warszawskiej Pragi. Przedstawia on geometryczne wyobra¿enie dawnego, kultowego targowiska zwanego przez mieszkañców Bazarem Pachulskiego i Domañskiego. – Wyrazista i barwna Praga to idealne miejsce dla wspó³czesnej sztuki ulicznej, która jest odwa¿na w formie i nie boi siê eksperymentowaæ ze stylem. Niewykluczone, ¿e murale bêd± pojawiaæ siê tak¿e na naszych budynkach w innych czê¶ciach Warszawy i w innych miastach Polski. Sztuka to nowy trend w budownictwie, z którego chcemy czerpaæ i który chcemy rozwijaæ – podkre¶la Cezary Grabowski.
Autorem muralu na Stalowej 39 jest Daniel „Chazme” Kaliñski. Jego wymiary to 20 m wysoko¶ci i 13 m szeroko¶ci.
Sztuka wspó³tworzy osiedla
Deweloper Bouygues Immobilier wprowadza do budynków tak¿e inne dekoracje wizualne. Graficznym motywem przewodnim osiedla Perspective – Wille Miejskie, realizowanego na wroc³awskich Kowalach, jest designerski li¶æ dêbu, który pojawi siê na korytarzach, balustradach balkonów i w kilku innych miejscach. Z kolej w ukoñczonym niedawno budynku Centreville wyró¿nia siê designerskie logo w kszta³cie serca, jako symbol lokalizacji budynku w centrum miasta. Poza tym w Centreville jedn± z wewnêtrznych ¶cian zdobi grafika du¿ej mapy przedwojennego Wroc³awia. – Dzi¶ sztuka, w ró¿norodnych formach, coraz bardziej wspó³tworzy nasze osiedla. A wszystko zaczê³o siê w roku 2004 od Rezydencji Renoir, która jest nasz± pierwsz± inwestycj± mieszkaniow± zrealizowan± w Polsce. W tym przypadku do sztuki odnie¶li¶my siê w oczywi¶cie nazw±, której czê¶æ to nazwisko s³ynnego francuskiego malarza – wyja¶nia Cezary Grabowski.
Deweloper Bouygues Immobilier w tym roku obchodzi 20-lecie dzia³alno¶ci w Polsce. Przez ten czas ukoñczy³ 51 inwestycji mieszkaniowych w Warszawie, Wroc³awiu i Poznaniu, a tak¿e odda³ do u¿ytku ponad 7200 mieszkañ.