Grupa Oto:     Boles³awiec Brzeg Dzierzoniów G³ogów Góra ¦l. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra K³odzko Legnica Lubañ Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa O³awa Ole¶nica Paczków Polkowice
¦roda ¦l. Strzelin ¦widnica Trzebnica Wa³brzych WielkaWyspa Wo³ów Wroc³aw Powiat Wroc³awski Z±bkowice ¦l. Zgorzelec Ziêbice Z³otoryja Nieruchomo¶ci Og³oszenia Dobre Miejsca Dolny ¦l±sk

GUS publikuje

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
17 maja obchodzimy „¦wiatowy Dzieñ Telekomunikacji i Spo³eczeñstwa Informacyjnego”. Z tej okazji G³ówny Urz±d Statystyczny wyda³ publikacjê „Spo³eczeñstwo informacyjne w Polsce”, prezentuj±c± wyniki badañ statystycznych z lat 2004-2008 dotycz±ce niektórych elementów spo³eczeñstwa informacyjnego.

W publikacji omówiono wykorzystanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w przedsiêbiorstwach i w gospodarstwach domowych. Wa¿nym celem publikacji jest te¿ popularyzacja wiedzy z zakresu statystyki spo³eczeñstwa informacyjnego. Publikacja opracowana przez Urz±d Statystyczny w Szczecinie jest dostêpna na stronie internetowej GUS pod linkiem http://www.stat.gov.pl/gus/5840_4293_PLK_HTML.htm

W wyniku ci±g³ego postêpu technicznego informacja sta³a siê jednym z podstawowych czynników wytwórczych. Postêp ten z jednej strony przyczynia siê do generowania coraz wiêkszych zasobów informacji, z drugiej za¶ rozwój tych zasobów staje siê warunkiem powstawania nowych technologii, produktów, rozwi±zañ. Dzisiejsze z³o¿one struktury spo³eczno-gospodarcze wymagaj± od spo³eczno¶ci dysponowania coraz wiêkszymi zasobami informacji. Utrzymywanie i rozwój tych zasobów mo¿liwy jest dziêki nowoczesnym technologiom informacyjnym, integruj±cym procesy generowania, gromadzenia, przechowywania, przekazywania i udostêpniania informacji.

Jednym z zasadniczych obowi±zków pañstwa wzglêdem obywateli jest stanie na stra¿y prawa obywateli do informacji. Ka¿dy obywatel ma prawo do rzetelnej, aktualnej, potrzebnej mu informacji. Prawo to realizuje siê poprzez budowê i rozwój infrastruktury informacyjnej pañstwa. G³ówny Urz±d Statystyczny jest jednym z jej kluczowych elementów. Statystyka publiczna dostarcza bowiem w sposób ci±g³y wysokiej jako¶ci informacji dotycz±cych spo³eczeñstwa i gospodarki, informacji wykorzystywanych przez obywateli, przedsiêbiorców, organizacje, administracjê samorz±dow± i rz±dow±, stanowi±c zasadniczy element praktycznej realizacji obowi±zków informacyjnych pañstwa.

W G³ównym Urzêdzie Statystycznym podejmowanych jest wiele dzia³añ, pozostaj±cych w ¶cis³ym zwi±zku z rozwojem spo³eczeñstwa informacyjnego w Polsce, wprost przyczyniaj±cych siê do jego dynamicznego rozwoju. Ju¿ od przesz³o roku standardow± form± przekazywania sprawozdañ statystycznych jest forma elektroniczna. Dla wygody respondentów zaoferowano dwie formy sprawozdawczo¶ci elektronicznej: on-line i off-line. Innowacje ta zosta³y bardzo dobrze przyjête, rozwi±zuj±c wiele problemów zwi±zanych ze sprawozdawczo¶ci±, daj±c jednocze¶nie olbrzymie mo¿liwo¶ci rozwojowe dla prowadzonych przez s³u¿by statystyki publicznej badañ statystycznych. W ubieg³ym roku GUS zebra³ t± drog± przesz³o 2 mln 600 tys. sprawozdañ, staj±c siê jednym z wiod±cych narodowych urzêdów statystycznych w tym zakresie.

W bie¿±cym roku przeprowadzony zostanie Powszechny Spis Rolny, a w 2011 – Narodowy Spis Powszechny. Celem spisów jest pozyskanie jednolitej metodologicznie, porównywalnej, kompleksowej informacji dotycz±cej sytuacji demograficznej, mieszkaniowej, o rolnictwie i sytuacji ¿ywno¶ciowej. Spisy te przeprowadzone zostan± z wykorzystaniem nowych metod i technik zbierania danych, z których nie korzystano w poprzednim spisie. Metody te, to wykorzystanie danych z systemów informacyjnych administracji publicznej, samospis internetowy, polegaj±cy na sprawdzeniu i ewentualnym uzupe³nieniu lub skorygowaniu informacji uzyskanych ze ¼róde³ administracyjnych, wywiad telefoniczny prowadzony przez ankietera statystycznego wspomagany programem komputerowym, czy wywiad realizowany przez rachmistrza spisowego, rejestrowany na urz±dzeniu typu handheld. Wykorzystanie takich nowoczesnych metod i technik, znacz±co obni¿y koszt spisów w porównaniu ze spisami tradycyjnymi.

W nied³ugim czasie g³êbokiej rewolucji ulegnie sposób i ¶rodki udostêpniania informacji statystycznej. W G³ównym Urzêdzie Statystycznym i Urzêdach Statystycznych prowadzone s± intensywne prace nad rozwojem Dziedzinowych Baz Wiedzy, które stanowiæ bêd± now± jako¶æ w udostêpnianiu ogromnych zasobów informacyjnych tworzonych i gromadzonych przez s³u¿by statystyki publicznej. Jednym z kluczowych celów jakie stoj± przed tym zadaniem jest szybkie zwiêkszenie zakresu i sposobów udostêpniania informacji. Systemy te docelowo zawieraæ maj± wszystkie mo¿liwe do wygenerowania statystyki, integruj±c w postaci jednolitych baz wyniki badañ oraz pe³en zestaw metadanych. Stworzy to z jednej strony nieocenione mo¿liwo¶ci dla zewnêtrznych u¿ytkowników informacji, oferuj±c wszystkie mo¿liwe poziomy agregacji danych oraz pe³n± informacjê o metodyce badañ, z drugiej za¶ tworz±c platformê do g³êbszej interakcji pomiêdzy u¿ytkownikami informacji a s³u¿bami statystyki publicznej, w ci±g³ym rozwoju systemu statystyk.

W Urzêdach Statystycznych powo³ane zosta³y do ¿ycica O¶rodki Badañ Regionalnych. Zadaniem tych jednostek jest przygotowywanie pog³êbionych raportów analitycznych o sytuacji spo³eczno-gospodarczej województw, opracowywanie szybkich informacji statystycznych o szczególnie wa¿nych zjawiskach w regionach, przygotowanie statystycznych serwisów informacyjnych dotycz±cych tematów podejmowanych przez samorz±dy, utworzenie i administrowanie baz± informacji o regionie. Powo³anie tych jednostek jest odpowiedzi± na rosn±ce zapotrzebowanie na rzeteln± informacjê o rozwoju spo³eczno-gospodarczym regionów i z pewno¶ci± pozwoli wyj¶æ naprzeciw oczekiwaniom osób zatroskanych o dobro spo³eczno¶ci lokalnych, stanowi±c kolejn± wa¿n± inicjatywê zmierzaj±c± do niwelowania zjawiska luki informacyjnej, istotnie przyczyniaj±c siê do rozwoju spo³eczeñstwa informacyjnego w Polsce.

W Centralnej Bibliotece Statystycznej, prowadzona jest intensywna elektronizacja i cyfryzacja, bêd±ca kluczem do rozwoju udostêpniania zbiorów. Zdigitalizowano jest ju¿ ca³y katalog tradycyjny Biblioteki z lat 1918-1997 oraz katalog wydawnictw do u¿ytku wewnêtrznego GUS z lat 1950-1989. Od 2007 roku Biblioteka udostêpnia poprzez Internet ogromn± bazê katalogow± obejmuj±c± ca³o¶æ zbiorów g³ównych i specjalnych (ok. 500.000 woluminów), strona domowa Biblioteki umo¿liwia ponadto przeszukiwanie ok. 100 baz g³ównych bibliotek naukowych polskich i zagranicznych. W koñcu 2008 roku udostêpniono czytelnikom mo¿liwo¶æ przegl±dania koszyka nowo¶ci bibliotecznych oraz zamawianie ksi±¿ek przez Internet, natomiast w kwietniu 2009 r. CBS udostêpni³a kilkaset najcenniejszych woluminów, w tym m.in.: cimelia statystyczno-kartograficzne z XIX i prze³omu XIX/XX wieku, Roczniki Statystyczne RP wydane przez G³ówny Urz±d Statystyczny w latach 1921-1939, publikacje wydane po I i II Powszechnym Spisie Ludno¶ci z 1921 i 1931 roku, Powszechny Sumaryczny Spis Ludno¶ci z dn.14 II 1946 roku, Spis Powszechny 1950 r. itp. Na pocz±tku 2010 roku uruchomiony zosta³ system „Biblioteka”, który umo¿liwia u¿ytkownikom Portalu Informacyjnego GUS wyszukiwanie informacji o ksiêgozbiorach 16 urzêdów statystycznych, Centrum Edukacji Statystycznej w Jachrance oraz Centralnego Informatorium Statystycznego. Warto w tym miejscu wspomnieæ, o ci±g³ym procesie rozbudowy portalu informacyjnego GUS o nowe tre¶ci i zasoby, zmierzaj±cym do stworzenia narzêdzia u³atwiaj±cego szybki dostêp do poszukiwanej informacji.

Wszystkie te inicjatywy przyczyniaj± siê do zmiany oblicza statystyki publicznej. Dziêki dzia³aniom tym mo¿liwe jest ogromne przyspieszenie prac rozwojowych i metodologicznych. Ogromny potencja³ technik informacyjnych wykorzystywany jest dla zapewniania wszystkim dostêpu do rzetelnej, aktualnej i u¿ytecznej spo³ecznie informacji. Niech obchodzony na ca³ym ¶wiecie „¦wiatowy Dzieñ Telekomunikacji i Spo³eczeñstwa Informacyjnego”, upamiêtniaj±cy podpisanie pierwszej Miêdzynarodowej Konwencji Telegraficznej oraz powstanie Miêdzynarodowego Zwi±zku Telekomunikacyjnego (ITU), przyczyni siê do zwiêkszenia ¶wiadomo¶ci prawa do informacji jako podstawowego prawa obywatelskiego. Prawa, do którego praktycznej realizacji, s³u¿by statystyki publicznej przyk³adaj± szczególn± wagê, koncentruj±c wokó³ niego wszelkie swe dzia³ania i podejmowane inicjatywy.


opr. RW



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Wtorek 30 kwietnia 2024
Imieniny
Balladyny, Lilli, Mariana

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl