Zarówno w Polsce, jak i w innych krajach europejskich, handel detaliczny ma wielowymiarowe znaczenie dla gospodarki kraju i jest silnie powi±zany z innymi rodzajami dzia³alno¶ci gospodarczej. Dlatego te¿ w ostatnim czasie wiele uwagi po¶wiêca siê zmianom, jakie zachodz± w tej ga³êzi gospodarki. Z tego te¿ powodu handel detaliczny znalaz³ siê w obszarze zainteresowañ Komisji Europejskiej, która zdefiniuje ¶rodki zapewniaj±ce lepsze funkcjonowanie rynku wewnêtrznego w tym sektorze.
Tymczasem dane G³ównego Urzêdu Statystycznego pokazuj±, ¿e polski rynek powoli zaczyna upodobniaæ siê do zachodnioeuropejskich standardów. Na koniec roku 2009 szacowana liczba sklepów w Polsce wynios³a 371839, ich liczba spad³a o 3,6% w stosunku do roku poprzedniego.
W³a¶ciciele sklepów osiedlowych maj± szansê wzmocniæ swoj± pozycjê rynkow±, przystêpuj±c do sieci takiej jak ODIDO, co daje im mo¿liwo¶æ dzia³ania pod jedn±, siln± i ³atwo rozpoznawaln± mark±. Lokalnym punktom handlowym potrzebna jest równie¿ otwarto¶æ na wspó³pracê oraz jeszcze silniejsze ukierunkowania na klientów, którzy ceni± sobie szeroki, odpowiednio dobrany asortyment
i wysok± jako¶æ obs³ugi. W³a¶ciciele sklepów osiedlowych powinni zadbaæ równie¿ o zaplecze marketingowe swojego biznesu. Niezale¿ne sklepy mog± z powodzeniem wygraæ z konkurencj± dziêki ofercie „szytej na miarê”, uwzglêdniaj±cej specyficzne potrzeby otoczenia – argumentuje Sylweriusz Faruga, Prezes MAKRO Cash & Carry.
Za przyk³ad dla Polski podaje siê W³ochy, bêd±ce krajem o podobnej liczbie sklepów, nieco wiêkszej powierzchni oraz zbli¿onym stopniu przywi±zania konsumentów do mniejszych formatów. Udzia³ handlu nowoczesnego we W³oszech wynosi obecnie nieco ponad 60%, w Polsce generuje 42% ca³kowitej sprzeda¿y detalicznej dla koszyka spo¿ywczego. Dla porównania w krajach takich, jak Francja, Belgia czy Holandia, udzia³ hiper- i supermarketów jest wiêkszy ni¿ 90%.
We W³oszech, podobnie jak w Polsce, zmniejsza siê liczba ma³ych sklepów rodzinnych. Smutne jest to, ¿e znikaj± równie¿ te z wieloletni± tradycj±, prowadzone przez kilka pokoleñ, które tworz± klimat miasta - mówi Tessa Capponi Borawska. Tymczasem atmosfera w takich sklepach jest niezwyk³a.
Po wej¶ciu wita Ciê u¶miechniêty sprzedawca, który sprawia, ¿e czujesz siê jak klient dnia, towary zawsze s± ¶wie¿e, a je¶li chcesz, to mo¿esz z³o¿yæ specjalne zamówienie. W³osi doceniaj± oczywi¶cie walory ma³ych sklepów i narzekaj± na to, ¿e z roku na rok jest ich coraz mniej, ale z drugiej strony,
ze wzglêdu na ceny i wygodê, robi± zakupy w supermarketach. Na szczê¶cie istniej± jeszcze du¿e hale targowe, np. Targ San Lorenzo we Florencji, gdzie nadal doskonale funkcjonuj± ma³e, prywatne stoiska spo¿ywcze – dodaje Tessa Capponi Borawska.
Zmieniaj±ce siê zwyczaje zakupowe mieszkañców, zarówno Polski jak i ca³ej Europy, prowadz±
do nieuchronnych przeobra¿eñ na rynku handlu detalicznego.
Dynamicznie ro¶nie rola handlu internetowego (w 2009 roku, 54% u¿ytkowników Internetu dokona³o zakupu towarów lub us³ug online), a decyzja Parlamentu Europejskiego o przyjêciu dyrektywy
w sprawie praw konsumentów, która pozwala nabywcom na zmianê zdania i zwrot towaru w ci±gu dwóch tygodni od zakupu, niew±tpliwie przyczyni siê do wzrostu zaufania konsumentów do zakupów online. Jednak ewolucja ta nie musi wi±zaæ siê ze zmniejszeniem znaczenia handlu tradycyjnego. Okazuje siê, ¿e zaledwie 5% konsumentów nabywa przez internet ¿ywno¶æ i towary spo¿ywcze. (Eurostat 2009r.). To dowód na to, ¿e pomimo tego, i¿ internet jest wa¿nym kana³em dostawy towarów, to zawsze pozostan± kategorie produktów, które bêdziemy kupowaæ osobi¶cie.
Przed handlem tradycyjnym stoi du¿e wyzwanie. Konieczne bêdzie wprowadzanie nowych rozwi±zañ oraz innowacyjnych koncepcji sprzeda¿owych, które pomog± w³a¶cicielowi stworzyæ niepowtarzalny wizerunek placówki. Tym, co niew±tpliwie wp³ynie na budowanie silnej pozycji sklepu, mo¿e byæ wzbogacenie jego oferty o markowy asortyment, czy te¿ specyficzne rodzaje ¿ywno¶ci np. tradycyjn±, lub regionaln±. Niew±tpliwym walorem ka¿dego ma³ego, czêsto rodzinnego sklepu jest i bêdzie indywidualna, ale zawsze profesjonalna obs³uga klienta. To warto¶æ, której nie zapewni nam ¿aden sklep internetowy, czy wielkopowierzchniowy – mówi Andrzej Gantner z Polskiej Federacji Producentów ¯ywno¶ci.
Od czerwca 2009 roku trwa akcja „Tu mieszkam, tu kupujê”, organizowana przez MAKRO Cash & Carry. Akcja ma na celu popularyzacjê robienia zakupów w ma³ych sklepach osiedlowych, a tak¿e wspieranie ich w³a¶cicieli w rozwoju biznesu. Program ma zwróciæ uwagê na konieczno¶æ realizacji dzia³añ promocyjnych w tego typu placówkach. Dzia³ania te pozwol± na zwiêkszenie rozpoznawalno¶ci sklepów w¶ród okolicznych mieszkañców. Do akcji przy³±czy³o siê ponad 6,5 tysi±ca w³a¶cicieli sklepów z ca³ej Polski.
Ze strony www.tumieszkamtukupuje.pl mo¿na pobraæ darmowe materia³y, wspieraj±ce akcjê.
Akcjê wspieraj± partnerzy instytucjonalni: Pracodawcy Rzeczpospolitej Polskiej, Naczelna Rada Zrzeszeñ Handlu i Us³ug, Polska Federacja Producentów ¯ywno¶ci oraz Slow Food. Zawi±za³a siê równie¿ Rada Programowa, w sk³ad której weszli przedstawiciele organizacji partnerskich i ¶wiata nauki.