Grupa Oto:     Boles³awiec Brzeg Dzierzoniów G³ogów Góra ¦l. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra K³odzko Legnica Lubañ Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa O³awa Ole¶nica Paczków Polkowice
¦roda ¦l. Strzelin ¦widnica Trzebnica Wa³brzych WielkaWyspa Wo³ów Wroc³aw Powiat Wroc³awski Z±bkowice ¦l. Zgorzelec Ziêbice Z³otoryja Nieruchomo¶ci Og³oszenia Dobre Miejsca Dolny ¦l±sk

Oto s³ownik psio - ludzki

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Zwierzêta porozumiewaj± siê miêdzy sob± za pomoc± okre¶lonych rodzajów sygna³ów, które nie zawsze nale¿± do d¼wiêków. Równie¿ psy daj± znaæ najczê¶ciej o niebezpieczeñstwie i agresji, powitaniu i uspakajaniu. Rozró¿niamy równie¿ sygna³y oznaczaj±ce zaloty oraz po¿ywienie.
Oto s³ownik psio - ludzki
kliknij na zdjêcie, aby powiêkszyæ.

Humor psa znawcy potrafi± rozpoznaæ na pierwszy rzut oka. Przede wszystkim zwracaj± uwagê na zêby - gdy pies czy wilk je szczerzy, oznacza to, ¿e szykuje siê do ugryzienia. U zwierz±t tych szczególnie wa¿ne znaczenie w zakresie porozumiewania siê ma ogon. Poza tym, s³uchaj±c sposobu artyku³owania pewnych d¼wiêków, mo¿na tak¿e siê wiele dowiedzieæ. Na pierwszym miejscu znajduje siê modulacja g³osu. Niskie tony w szczekaniu oznaczaj± np. gro¼bê, z³o¶æ, zapowiadaj± do agresji, wysokie natomiast mog± oznaczaæ strach lub ból, albo te¿ je¶li s± szczególnie wysokie, to rado¶æ i chêæ zabawy. Drugim elementem artykulacji psiej mowy jest jej czêstotliwo¶æ. D¼wiêk czêsto powtarzany w szybkim tempie wskazuje na podniecenie i ponaglenie. Te rozci±gniête w czasie i nie powtarzane wskazuj± zazwyczaj na niski stopieñ pobudzenia, wa¿ny jest te¿ czas jego trwania. Wysokie, krótkie d¼wiêki najczê¶ciej wskazuj± na strach lub cierpienie, gdy tymczasem te same d¼wiêki powtarzane w wolniejszym tempie mog± oznaczaæ weso³o¶æ lub oczekiwanie czego¶ przyjemnego.

Szczekanie

Przy pomocy tego d¼wiêku psy mog± siê miêdzy sob± doskonale porozumiewaæ.

- ci±g³e gwa³towne szczekanie w tonacji po¶redniej alarmuje: „zwo³ajcie stado. Zanosi siê na k³opoty. Kto¶ wkroczy³ na nasze terytorium”,

- szczekanie falowe po trzy lub cztery szczekniêcia z przerwami o ¶redniej tonacji: „podejrzewam, ¿e w pobli¿u naszego terytorium czai siê jaki¶ intruz albo zbli¿aj± siê k³opoty”;

- przed³u¿aj±ce siê lub nieprzerwane szczekanie z umiarkowanymi lub d³ugimi przerwami miêdzy ka¿d± seri± szczekniêæ” „Czy jest tam kto¶. Czujê samotny i têskniê do towarzystwa”. Jest to najczê¶ciej reakcja na uwiêzienie psa lub pozostawienie go na d³u¿szy czas w samotno¶ci”;

- jedno lub dwa ostre szczekniêcia w tonacji ¶redniej to: „cze¶æ, wy tam”. Najczê¶ciej spotykane powitanie;

- pojedyncze krótkie ostre szczekniêcie o tonacji wy¿szej od ¶redniej: „Co to?”. Oznacza ono zdumienie lub zaskoczenie;

- pojedynczy skowyt lub bardzo krótkie szczekniêcie o wysokiej tonacji: „au” jest reakcj± na nag³y, nieoczekiwany ból;

- seria skowytów oznacza: „jestem ranny”, lub „jestem strasznie przera¿ony”. Jest to reakcja na strach i cierpienie;

- szczekanie zaj±kliwe w tonacji ¶redniej: je¶li psie szczekanie brzmi jak „raff”, to zaj±kliwa wersja przyjmuje postaæ „ar-raff”. Oznacza ono „baw siê ze mn±” i stanowi zachêtê do zabawy

Warkniêcia

£agodne warkoty o niskiej tonacji oznaczaj±: „strze¿ siê, odsuñ siê”. Oznacza pogró¿kê i sprawia zazwyczaj, ¿e s³uchaj±c osobnik niepo¿±dany odsuwa siê od psa;

- szczekowarkot o niskiej tonacji to warczenie przechodz±ce w szczekanie. Oznacza ¿e „jestem z³y i gotów do walki”. Jest to wyra¼ne ostrze¿enie, które mo¿e zapowiadaæ atak, je¶li zostanie zlekcewa¿one;

- szczekowarkot o nieco wy¿szej tonacji ni¿ ¶rednia – „boje siê, ale jestem gotów siê broniæ”. Jest to ostrze¿enie zwierzêcia nieco niepewnego siebie, ale zdecydowanego walczyæ je¶li zostanie do tego zmuszony;

- warkot faluj±cy – jest to warczenie w tonacji od niskiej do wysokiej po³±czone czêsto z czym¶ w rodzaju szczekniêcia, gdy tonacja siê wznosi. Oznacza „jestem przera¿ony”. Je¶li do mnie podejdziesz, zacznê walczyæ albo ucieknê”. Ten wojowniczo-strachliwy d¼wiêk wydaj± psy bardzo niepewne siebie;

- g³o¶ny warkot bez pokazywania zêbów oznacza „¶wietn± zabawê”, doskonale siê bawiê”. Jest to jeden z d¼wiêków wydawanych podczas zabawy, na zmianê z seri± zaj±kliwych, szczekniêæ. Oznacza zazwyczaj siln± koncentracjê, co w rodzaju okrzyków wojennych w pozorowanej walce.

Skomlenie i inne

Inne artyku³owane d¼wiêki oznaczaj±:

- ciche skomlenie – „dzieje mi siê krzywda, boje siê”;

- g³o¶niejsze, przeci±g³e skomlenie – „proszê daj mi, chcê”. Pies zazwyczaj wydaje ten d¼wiêk, gdy czeka na jedzenie, na za³o¿enie smyczy, kiedy pragnie zwróciæ na siebie uwagê np. swego pana;

- westchnienia – d¼wiêk ten nieodmiennie towarzyszy uk³adaniu siê psa z pyskiem na przednich ³apach, mo¿e mieæ dwojakie znaczenie, zale¿nie od sytuacji lub wyrazu pyska. Kiedy pies ma oczy zamkniête, westchnienie jest odzwierciedleniem uczucia przyjemno¶ci „jestem zadowolony, mam zamiar pozostaæ w tym miejscu”. Je¶li oczy psa s± ca³kiem otwarte, to jest oznaka rozczarowania, kiedy co¶ siê nie zi¶ci³o, a t³umaczyæ to mo¿na tak – „trudno, straci³em nadziejê”;

- ujadanie jest charakterystycznym g³osem psów w trakcie polowania. Oznacza ono „ ¿e czujê siê osamotniony, porzucony”;

- wycie - „jestem tutaj, to mój teren, hej ty tam, s³yszê ciê”. Zwierzê pe³ne ufno¶ci czêsto wyje po prostu, aby zaznaczyæ swoj± obecno¶æ. Wycie stanowi tak¿e odpowied¼ na skoml±ce wycie innego psa;

- jêk - czêsto d¼wiêk ten brzmi: „a-oe-uou-uou” i trwa stosunkowo krótko. Wyra¿a on spontaniczne uczucie przyjemno¶ci i podniecenia, mo¿na go t³umaczyæ „jestem taki podniecony, chod¼my ju¿”

- dyszenie oznacza „chod¼my”. Jest oznak± podniecenia.

Co nam mówi ogon?

Znaki i gesty wykonywane przy pomocy ruchów cia³a. O swoich stanach emocjonalnych i sprawach zwi±zanych z ¿yciem w stadzie psy informuj± tak¿e przy pomocy ruchów cia³a. Wa¿n± rolê w tym procesie odgrywaj± ogon, uszy, oczy i wargi psa.

- ogon po³o¿ony w pozycji prawie poziomej, ale nie usztywniony jest oznak± uwagi. W przybli¿eniu mo¿na to t³umaczyæ nastêpuj±co „tu siê mo¿e wydarzyæ co¶ ciekawego;

- ogon wyci±gniêty w pozycji poziomej – jest to jeden z elementów wyzwania w chwili pojawienia siê obcego lub intruza. Pozycjê tê mo¿na t³umaczyæ w ten sposób, ¿e: ustalamy, kto tu rz±dzi”;

- ogon podniesiony w pozycji po¶redniej miêdzy poziom±, a pionow± – oznacza, ¿e pies jest stron± dominuj±c± lub domaga siê uznania swojej dominacji. T³umaczy siê to - :ja tu rz±dzê”;

- ogon podniesiony, lekko zagiêty nad grzbietem – oznacza – „jestem tu najwa¿niejszy” i wyra¿a pewno¶æ siebie psa, który ma ¶wiadomo¶æ, ¿e panuje nad sytuacj±;

- ogon nieco poni¿ej linii poziomej, ale w pewnej odleg³o¶ci od tylnych ³ap – „jestem na luzie”, „wszystko w porz±dku”;

- ogon opuszczony, blisko tylnych ³ap – pozycja ta ma ró¿ne znaczenie w zale¿no¶ci od postawy. Je¶li ³apy s± wyprostowane, a ogon jest nieznacznie merdaj±cy, oznacza to – „nie czujê siê dobrze” lub „jestem z lekka przygnêbiony”. Je¶li ³apy s± lekko podkurczone, przez co grzbiet pochyla siê nieco do ty³u, oznacza to – „czujê siê trochê niepewnie”, zw³aszcza je¶li nie wiadomo, jak rozwinie siê sytuacja;

- ogon podwiniêty miêdzy tylnymi ³apami – „jestem przera¿ony!” lub „nie rób mi krzywdy!”. Zdarza siê to szczególnie w obecno¶ci dominuj±cego psa lub osoby maj±cej przewagê, mo¿e tak¿e oznaczaæ ni¿sz± pozycj± w hierarchii stada, czyli "nie mam zamiaru rywalizowaæ z tob±”;

- naje¿ona sier¶æ na ogonie: jest to oznak± agresywnego nastawienia. Mo¿e zmieniaæ sens ka¿dej pozycji ogona. Tak wiêc, gdy ogon jest wyprostowany, oznacza – „bêdê walczyæ, je¶li i ty masz taki zamiar!”. Je¶li natomiast ogon jest nieco podniesiony lub zawiniêty nad grzbietem, znaczy – „nie boje siê ciebie i bêdê walczyæ, ¿eby udowodniæ, ¿e ja tu rz±dzê”;

- ogon wysoko podniesiony i mocno zagiêty – jest to cecha charakterystyczna psów wilkopodobnych, jak np. owczarki niemieckie i oznacza to samo co je¿enie siê sier¶ci na ogonie. Zapowiada mo¿liwo¶æ ataku

- niezbyt energiczny ruch ogona – oznacza pozdrowienie. W odniesieniu do pana czy pani oznacza czêsto – „wiem, ¿e na mnie patrzysz. Lubisz mnie, prawda?” i jest reakcj± natury towarzyskiej;

- szeroki ruch ogona – „lubiê ciê”. Najczê¶ciej psy merdaj± w ten sposób podczas zabawy, kiedy inny pies sprawia takie wra¿enie, jakby szykowa³ siê do ataku skacz±c, warcz±c i szczekaj±c. Merdanie ogona ma oznaczaæ, ¿e to wszystko na niby. W rozmaitych kontekstach oznacza to tak¿e „jestem zadowolony”;

- powolny ruch, ogon w pozycji na „pó³ masztu” – podczas szkolenia oznacza to moim zdaniem – „staram siê ciebie zrozumieæ. Chcia³bym wiedzieæ, o co chodzi, ale nie pojmujê”. Kiedy pies w koñcu rozwi±¿e problem, wówczas szybko¶æ i zakres ruchu ogona zwiêkszaj± siê w znacz±cy sposób.

Uszy na baczno¶æ

Po drugiej stronie psiego cia³a znajduje siê wiele innych „no¶ników informacji:, jak np. spojrzenie oczu, pozycja uszu i ruchy warg, które tak¿e maj± wp³yw na zachowanie innych psów i ludzi. Podobnie jak to jest z ogonem, pozycje uszu nale¿y zawsze oceniaæ w odniesieniu do ich normalnego ustawienia w stanie odprê¿enia. Stan psychiczny psów z mocno obciêtymi uszami trudniej jest odczytaæ.

- uszy wyprostowane lub lekko podane do przodu – jest to pytanie „co to jest?”. Oznacza to natê¿enie nas³uchiwania d¼wiêku lub obserwowania nowej sytuacji. W po³±czeniu z lekkim pochyleniem ³ba i opuszczonymi lub nieco rozchylonymi wargami oznacza – „to naprawdê ciekawe” lub „nie rozumiem, co siê dzieje”, po czym nastêpuje analiza nowego zdarzenia. Je¶li pies szczerzy zêby i marszczy nos, oznacza to pogró¿kê pewnego siebie zwierzêcia;

- uszy stulone wzd³u¿ ³ba – „jestem przera¿ony” lub „os³aniam siê przed spodziewanym atakiem”. Jest to zazwyczaj wywo³ane jak±¶ form± wyzwania;

- uszy odchylone nieco do ty³u – u psów o stercz±cych uszach, jak owczarek niemiecki, w pozycji tej s± one wówczas nieco odchylone na boki. Takie ustawienie oznacza – „nie podoba mi siê to” i „jestem gotów walczyæ lub uciec”. Jest to te¿ wyraz podejrzliwo¶ci i mo¿e wyra¿aæ zarówno agresjê, jak i rozdarcie miêdzy zamiarem atakowania a chêci± ucieczki.

Spojrzenia oczu

Istniej± dwa rodzaje sygna³ów wysy³anych przez psie oczy i oba maj± zwi±zek z dominacj± lub jej brakiem.

- spojrzenie oko w oko – „kim¿e ty jeste¶? I „poka¿my, kto tu ma przewagê”. Jest to zazwyczaj czê¶æ gry o pozycjê w hierarchii, sygna³ wysy³a za¶ pies dominuj±cy;

- oczy odwrócone, unikaj±ce bezpo¶redniego kontaktu wzrokowego – „uznajê ciê za przywódcê” i „nie chcê konfrontacji”. Jest to reakcja psa uleg³ego w obliczu wyzwania.

Ruchy warg

Wargi psów nie s± przystosowane do wyra¿ania tak szerokiego zakresu emocji jak ludzkie. Jednak¿e pewne uk³ady warg i zêbów maj± istotne znaczenie.

- wargi lu¼ne, lekko rozchylone, jêzyk mo¿e byæ nieco widoczny, a nawet zwieszaæ siê nieznacznie z dolnej szczêki – jest to odpowiednik ludzkiego u¶miechu. Oznacza – „jestem szczê¶liwy i spokojny”;

- ziewanie – spo¶ród wszystkich innych znaków nadawanych przez psy gest ten jest najczê¶ciej mylnie interpretowany. U ludzi kojarzy siê on ze zmêczeniem i nud±, tymczasem u psów w rzeczywisto¶ci oznacza on napiêcie – „jestem spiêty, zaniepokojony i rozdra¿niony”;

- wargi lekko podwiniête, czê¶ciowo ods³aniaj±ce zêby, pysk zamkniêty - „denerwujesz mnie!”. Jest to pierwszy sygna³ oznaczaj±cy gro¼bê

- wargi mocno uniesione, ods³aniaj±ce zêby nieco zmarszczona skóra nad nosem, pysk czê¶ciowo otwarty – „je¶li zrobisz co¶, co mogê potraktowaæ jako zagro¿enie, ugryzê”. Jest to kolejny sygna³ gro¼by, mo¿e jednak wskazywaæ na lêk. Dra¿nienie psa na tym etapie mo¿e wywo³aæ agresjê;

- wargi uniesione wysoko, ods³aniaj±ce nie tylko zêby, ale tak¿e dzi±s³a nad przednimi zêbami, wyra¼ne zmarszczki nad nosem – „spadaj, bo oberwiesz!

Znaki wydawane przez tu³ów i ³apy

Psy u¿ywaj± tu³owia i ³ap do wyra¿ania rozmaitych emocji. I tu tak¿e najwa¿niejsze s± zachowania spo³eczne.

- pies czo³ga siê z wyci±gniêtymi przednimi ³apami, podniesionym zadkiem, z ³bem przy ziemi – jest to klasyczna zachêta do zabawy;

- sztywne ³apy, postawa wyprostowana lub ruch do przodu na sztywnych ³apach - „ja tu sprawujê w³adzê!” i „wzywam ciê do walki”. Pies dominuj±cy przyjmuje tak± postawê dla zaznaczenia swojego autorytetu i gotowo¶ci udowodnienia tego w walce;

- tu³ów z lekka pochylony do przodu, stopy mocno wsparte w pod³o¿e – „przyjmujê twoje wyzwanie i jestem gotów do walki”;

- pies przewraca siê na bok lub ods³ania podbrzusze – „nie chcê walki” lub „nie stanowiê dla ciebie zagro¿enia”, lub „zgadzam siê, ¿e ty tu jeste¶ panem”. Jest to gest podania siê, ma na celu unikniêcie konfliktu;

- pies k³adzie ³eb na k³êbie innego psa lub na jego grzbiecie – „chcê ci daæ do zrozumienia, kto tu rz±dzi”. Gest ten zazwyczaj wykonuj± psy dominuj±ce, przywódcy stada lub te, które maj± ambicjê nimi zostaæ;

- chwyt pyskiem – jest to gest czêsto spotykany w relacji pies-cz³owiek, kiedy to pies chwyta rêk± pana lub podczas spaceru-smycz. Mo¿e oznaczaæ wyzwanie do walki o przywództwo lub ¿e pies nie uznaje cz³owieka za przywódcê stada;

- pies k³adzie ³apê na kolanie pana – „jestem tu” lub „zwróæ na mnie uwagê”. Gest zwracania na siebie uwagi ma wiele odmian. Pies wyci±ga tak¿e ³apê w powietrzu lub wsuwa ³eb pod rêkê pana;

- je¿enie siê sier¶ci na grzbiecie i k³êbie – jest to sygna³ zapowiadaj±cy agresjê. Pasmo sier¶ci zje¿onej wzd³u¿ grzbietu oznacza – „nie dra¿nij mnie, jestem z³y!”. Kiedy sier¶æ je¿y siê tak¿e na k³êbie, znaczy to – „mam ciê do¶æ”, i zapowiada nieuchronny atak. U niektórych wilków wystêpuje wyra¼ne pasmo ciemnej sier¶ci na grzbiecie, a tak¿e niekiedy i na k³êbie, prawdopodobnie w celu zwrócenia uwagi na te sygna³y.

- pies siada z jedn± ³ap± lekko wzniesion± – jest to kolejny sygna³ napiêcia po³±czonego z brakiem poczucia bezpieczeñstwa. Oznacza – „jestem niespokojny, zdenerwowany i zmartwiony”;

- drapanie i kopanie ziemi ³apami – zdarza siê przewa¿nie po za³atwieniu siê psa, ale mo¿na to zaobserwowaæ w innych okoliczno¶ciach. Na czubkach psich ³ap znajduj± siê gruczo³y zapachowe, wydzielaj±ce woñ w³a¶ciw± tylko dla danego psa. W ten sposób pozostawia on wiadomo¶æ – „wszyscy powinni zauwa¿yæ, ¿e tu by³em”

Pozostawianie swojej wizytówki

Oddawanie moczu oznaczy, ¿e „ten teren nale¿y do mnie” „ten obiekt jest mój”, „jestem teraz w pobli¿u”. Woñ pozostawiona jest na ogó³ na obiektach pionowych, na wysoko¶ci nosa innych psów, a tak¿e dlatego, ¿eby szerzej rozchodzi³a siê w powietrzu. Mocz oddawany jest w miejscach, w których zrobi³y to ju¿ wcze¶niej inne psy. Je¿eli pies oddaje mocz na innego psa lub cz³owieka, przes³anie to oznacza dominacjê lub objêcie w posiadanie.

„Cz³owiek posiada wielki dar, dar mowy, ale wiêkszo¶æ z  tego co mówi jest puste i zwodnicze. Zwierzêta mówi± niewiele, ale to niewiele jest prawdziwe i u¿yteczne. Wiêc trzeba ceniæ rzecz ma³± i prawdziw±, ani¿eli wielkie oszustwo”. Leonardo Da Vinci


Prof.dr hab.Janusz Ku¼niewicz



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Poniedzia³ek 29 kwietnia 2024
Imieniny
Hugona, Piotra, Roberty

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl