Jak podaje instytut Samar, w zesz³ym roku udzia³ w rynku nowych aut z silnikami benzynowymi wyniós³ 61 proc. O tym, ¿e diesle znajduj± siê obecnie w odwrocie, ¶wiadcz± tegoroczne statystyki. Ponad 64 proc. z 226 714 klientów, którzy odwiedzili salony do koñca pa¼dziernika, wybra³o auto napêdzane silnikiem o zap³onie iskrowym.
Najpopularniejszym z benzynowych silników jest obecnie w Polsce motor o pojemno¶ci 1,6 l MPI i mocy 102 KM, stosowany w pojazdach koncernu Volkswagena (zdecydowana wiêkszo¶æ z nich to Skody Octavie). Na drugim miejscu znalaz³ siê turbodo³adowany 1,4 l TSI (równie¿ koncernu VW), trzecim najpopularniejszym silnikiem jest fiatowski 1,2 l o mocy 69 KM. Polscy nabywcy czêsto decydowali siê te¿ na silniki produkcji Toyoty (1,3 l 99 KM i 1,0 l 68 KM), Nissana (1,6 l 117 KM), Renault i Dacii (1,6 l 105 KM) oraz - ponownie - Volkswagena (1,4 l 85 KM).
Popularno¶æ tych jednostek ³atwo wyt³umaczyæ. Zajmuj±ce podium motory 1,6 l i 1,2 l to proste i trwa³e konstrukcje - ³atwe w naprawie i chêtnie wspó³pracuj±ce z instalacjami LPG. Drugi na li¶cie - 1,4 l TSI - oferuje typowe dla nowoczesnych diesli osi±gi (wysoki moment obrotowy) przy rozs±dnej cenie i zu¿yciu paliwa.
Jednostki wysokoprê¿ne wci±¿ ciesz± siê jednak wiêkszym zainteresowaniem klientów flotowych, których nie przera¿a widmo wysokich kosztów serwisu (potencjalne problemy z ko³ami dwumasowymi, wtryskiwaczami, itd.).
Co ciekawe, równie¿ w tym zestawieniu króluj± konstrukcje koncernu Volkswagen. Z danych instytutu Samar wynika, ¿e najpopularniejszym dieslem jest obecnie jednostka 2,0 l TDI, na drugim miejscu znalaz³ siê motor 1,6 l TDI. Dalsze miejsca nale¿± do Forda (jednostki serii Duratorq) i koncernu PSA (silniki z rodziny HDI).
Nie zmienia to jednak faktu, ¿e z 226 714 tegorocznych klientów na nowe auto z silnikiem Diesla zdecydowa³o siê jedynie 81 052 nabywców.