Grupa Oto:     Boles³awiec Brzeg Dzierzoniów G³ogów Góra ¦l. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra K³odzko Legnica Lubañ Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa O³awa Ole¶nica Paczków Polkowice
¦roda ¦l. Strzelin ¦widnica Trzebnica Wa³brzych WielkaWyspa Wo³ów Wroc³aw Powiat Wroc³awski Z±bkowice ¦l. Zgorzelec Ziêbice Z³otoryja Nieruchomo¶ci Og³oszenia Dobre Miejsca Dolny ¦l±sk

Po co ZUS-owi reklama?

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
W przysz³ym roku na utrzymanie Zak³adu Ubezpieczeñ Spo³ecznych wydamy 4,267 mld z³, to jest a¿ o blisko 80 mln z³ wiêcej ni¿ w obecnym. Po przejêciu sk³adek z OFE, ten wzrost kosztów mo¿e byæ jednak dwukrotnie wy¿szy.

Po³owa tego, co ZUS wydaje na swoje utrzymanie, idzie na pensje urzêdników. Ostatnio jednak coraz wiêcej wydaje na reklamê, na przyk³ad w serialu Ojciec Mateusz, czy... w Lecie z Radiem. Po co instytucji, z której us³ug musimy korzystaæ przymusowo, reklama? - To nie reklama. My tylko propagujemy nasze nowe instrumenty - odpowiada Jacek Dziekan, rzecznik ZUS-u.

ZUS zarz±dza rocznie ponad 175 mld z³, które wp³ywaj± na jego konta z naszych sk³adek, dotacji bud¿etowych czy z Funduszu Rezerwy Demograficznej. Miesiêcznie, ka¿dy ubezpieczony w ZUS, oddaje tej instytucji 19,52 proc. swoich zarobków brutto. Z tego do OFE trafia zaledwie 2,8 proc.

Blisko 14,5 mln Polaków rocznie oddaje do zak³adu ponad 120 mld z³, dziura pokrywana jest w³a¶nie z naszych innych podatków oraz z prywatyzacji, czyli Funduszu Rezerwy Demograficznej. Fundusz by³ co prawda pomy¶lany jako rezerwa na lata, kiedy dziura demograficzna bêdzie znacznie bardziej uci±¿liwa dla kasy pañstwa, ale rz±d Donalda Tuska czerpie z niej ju¿ teraz.

Koszt utrzymania pañstwowego molocha to rocznie ponad 4,11 mld z³. Po³owa tej kwoty idzie na pensje urzêdników. Drugim w kolejno¶ci kosztem s± wydatki na remonty, oprogramowanie, ³±czno¶æ, czy choæby... op³aty pocztowe. To ponad 950 mln z³. Sporo kosztuj± te¿ ubezpieczenia - blisko 0,5 mld z³.

Z naszych szacunków wynika, ¿e na utrzymanie pañstwowego molocha idzie blisko 2 proc. warto¶ci naszych sk³adek. Za te pieni±dze przez rok mo¿na by by³o wyp³acaæ 170 tysi±com osób ¶redni± emeryturê, która teraz wynosi 1984 z³.

Co ciekawe, w momencie gdy nowa ustawa przewiduje zakaz reklamy dla OFE i surowe kary za jego z³amanie - do dwóch lat wiêzienia - ZUS wyda³ ostatnio blisko 300 tys. z³ za promocjê. Najpierw Zak³ad wy³o¿y³ ponad 200 tys. z³ na reklamê w trakcie audycji Lato z Radiem. - Nie nazwa³bym tego reklam±, to raczej promocja naszych nowych narzêdzi i zachêcenie do korzystania z nich - t³umaczy Jacek Dziekan, rzecznik prasowy ZUS. - Uznali¶my, ¿e to dobre miejsce dla podpromowania naszej internetowej Platformy Us³ug Elektronicznych - PUE.

Lato z Radiem to nie jedyne miejsce, gdzie ZUS siê promowa³. Kolejnym by³ serial w telewizji publicznej Ojciec Mateusz. Jeden z bohaterów, prowadz±cy w³asn± firmê, narzeka, ¿e musi udaæ siê do urzêdu i za³atwiæ formalno¶ci. Na co serialowa Justyna Malec proponuje mu skorzystanie w³a¶nie z PUE, bo jak t³umaczy: wszystko za³atwia pan przez komputer i na pewno sobie poradzi.

- Z tym serialem trochê zaeksperymentowali¶my. Kosztowa³o nas to ponad 80 tys. z³otych - przyznaje Jacek Dziekan.

Jaki by³ efekt wydania setek tysiêcy z³otych? - Na naszej platformie elektronicznej zalogowa³o siê w krótkim czasie kilkana¶cie tysiêcy osób - chwali siê rzecznik ZUS. Jak jednak zapewnia, w najbli¿szym czasie Zak³ad nie planuje ju¿ podobnych eksperymentów.

Podczas gdy monopolista eksperymentuje z reklam±, rz±d chce zakazaæ Otwartym Funduszom Emerytalnym promocji. Ten zapis w ustawie, obwarowany karami wiêzienia, wskazywany jest jako niekonstytucyjny nie tylko przez Izbê Gospodarcz± Towarzystw Emerytalnych czy Konfederacjê Pracodawców Lewiatan, ale te¿ przez Rz±dowe Centrum Legislacji. Nie wydaje siê bowiem, aby jego wprowadzenie da³o siê uzasadniæ wystêpowaniem przes³anek warunkuj±cych mo¿liwo¶æ ograniczenia konstytucyjnych wolno¶ci lub praw. Projektodawca nie wskaza³ takiej przes³anki - wyja¶ni³o RCL.

W tym roku koszt utrzymania Zak³adu wzro¶nie o blisko 80 mln z³ do ponad 4,19 mld z³. Po przeforsowaniu zmian w systemie emerytalnym i przekazaniu czê¶ci ¶rodków z OFE do monopolisty, koszt jego utrzymania w 2014 roku mo¿e wzrosn±æ o blisko 160 mln z³. Jak czytamy w komentarzu zarz±du ZUS, jaki przes³ano do ministra pracy W³adys³awa Kosiniaka-Kamysza, ubezpieczyciel bêdzie chcia³ obok obecnych 48 600 pracowników zatrudniæ kolejnych. Nawet blisko 1800 osób.

Jak - je¿eli chodzi o koszt funkcjonowania - przy ZUS wypadaj± Otwarte Fundusze Emerytalne? Przy wysoko¶ci sk³adek i zarobionych dla przysz³ych emerytów w ubieg³ym roku oko³o 27 mld z³, OFE kosztowa³o ich blisko 1,3 mld z³. To suma pobranych prowizji i op³at za zarz±dzanie sk³adkami.

Oznacza to, ¿e na swoje utrzymanie i zarz±dzanie naszymi sk³adkami, fundusze zabieraj± sk³adkowiczom blisko 5 proc. warto¶ci tego, co do nich trafia teraz z ZUS. Tak wiêc utrzymanie ZUS jest proporcjonalnie ponad dwukrotnie mniej kosztowne ni¿ koszt dzia³ania 13 OFE.

Nic dziwnego, ¿e OFE tyle kosztuje. ¦rednia p³aca w towarzystwach przekracza 6 tys. z³ brutto miesiêcznie, a w ZUS to niewiele ponad 3,7 tys. z³. Podczas gdy prezes ZUS miesiêcznie zarabia ponad 33 tys. z³, to cz³onek zarz±du OFE, dostaje ¶rednio 53 tys. z³.


Andrzej Zwoliñski, Money.pl



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Wtorek 30 kwietnia 2024
Imieniny
Balladyny, Lilli, Mariana

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl