Grupa Oto:     Boles³awiec Brzeg Dzierzoniów G³ogów Góra ¦l. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra K³odzko Legnica Lubañ Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa O³awa Ole¶nica Paczków Polkowice
¦roda ¦l. Strzelin ¦widnica Trzebnica Wa³brzych WielkaWyspa Wo³ów Wroc³aw Powiat Wroc³awski Z±bkowice ¦l. Zgorzelec Ziêbice Z³otoryja Nieruchomo¶ci Og³oszenia Dobre Miejsca Dolny ¦l±sk

Polska nie wykorzysta unijnych pieniêdzy?

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
- To nies³ychane, ale poza machaniem plikiem dokumentów z Komisji Europejskiej premier Donald Tusk nie przedstawi³ ¿adnego planu wspó³finansowania unijnych inwestycji - alarmuj± eksperci.

Tymczasem by wykorzystaæ to, co zapewni³a nam Unia w bud¿ecie na lata 2014-20, pañstwo, samorz±dy i inwestorzy prywatni musieliby wy³o¿yæ blisko 300 mld z³otych.

Okazuje siê jednak, ¿e ani resort rozwoju regionalnego, ani Ministerstwo Finansów nie maj± pomys³u, sk±d wzi±æ te pieni±dze przy obecnym poziomie zad³u¿enia. Warunkiem dofinansowania z unijnej kasy inwestycji drogowej, kolejowej, czy jakiegokolwiek innego projektu, jest poza spe³nieniem ¶ci¶le okre¶lonych kryteriów, zapewnienie wk³adu w³asnego. Poziom wspó³finansowania unijnych inwestycji w obecnej perspektywie 2007-14, to ¶rednio 40 proc. To znaczy, ¿e gdy dany projekt wart jest 100 mln z³otych, 35-40 mln dok³ada pañstwo, samorz±d, albo prywatny inwestor.

W nowej perspektywie bud¿etowej na lata 2014-20 przewidziano zwiêkszenie udzia³u unijnych pieniêdzy w finansowaniu projektów, nawet do poziomu 85 proc. Jak wynika z raportu przygotowanego na zlecenie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego przez grupê ekonomistów (Oszacowanie ¶rodków niezbêdnych do zapewnienia krajowego wk³adu publicznego do projektów realizowanych w ramach ¶redniookresowych ram finansowych 2014–2020), w najbli¿szych latach ¶rednie wk³ad w³asny do unijnych projektów wyniesie 36 proc. ich warto¶ci.

Oznacza to, ¿e chc±c w pe³ni wykorzystaæ dotacje z Brukseli, bêdziemy musieli do 2022 roku (termin wykorzystania funduszy) wy³o¿yæ blisko 160 mld z³. Do tego dochodzi sk³adka do unijnego bud¿etu, jaka nam przypadnie do zap³acenia w ci±gu najbli¿szych siedmiu lat - oko³o 30 mld euro, czyli wed³ug obecnego kursu euro, równowarto¶æ oko³o 126 mld z³. W sumie musimy znale¼æ 286 mld z³. Wraz ze spadkiem warto¶ci z³otego do euro w kolejnych latach, ta kwota uro¶nie.

- To nies³ychane, ale w ogóle nie s³yszymy o ¿adnych pomys³ach, sk±d wzi±æ pieni±dze na wk³ad w³asny do przysz³ych unijnych inwestycji - alarmuje w Money.pl prof. Stanis³aw Gomu³ka, g³ówny ekonomista BCC i by³y wiceminister finansów. - Premier Tusk pomacha³ plikiem kartek z Komisji Europejskiej chwal±c siê, ¿e ma plan, ale ¿adnego planu nie pokaza³, bo go po prostu nie ma - dodaje ze ¶miechem.

Rzeczywi¶cie, s³owa profesora potwierdzi³o Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. - Dopiero przymierzamy siê do sporz±dzenia takich planów - t³umaczy Money.pl Piotr Popa z biura prasowego MRR. - Ostateczne oszacowanie ¶rodków niezbêdnych do zapewnienia wk³adu krajowego dla projektów realizowanych w przysz³ej perspektywie finansowej bêdzie mo¿liwe po okre¶leniu finalnych kszta³tów programów operacyjnych wraz ze struktur± beneficjentów.

Jak siê wiêc okazuje, na razie rz±d przygotowa³ Umowê Partnerstwa, w której ogólnie zapisano na jakie cele i w ramach jakich programów przys³uguj± nam unijne dotacje.

Na politykê spójno¶ci, czyli w wiêkszo¶ci inwestycje w infrastrukturê, ¶rodowisko i naukê bêdziemy mogli wydaæ najwiêcej - blisko 73 mld euro, czyli równowarto¶æ ponad 305 mld z³. By siêgn±æ po te pieni±dze, najwiêcej trzeba bêdzie do³o¿yæ do dróg, energetyki i kolej. Nasz wk³ad w³asny od 2014 do koñca 2022 roku, bêdzie musia³ siêgn±æ blisko 110 mld z³. Najwiêcej przypadnie na drogi, energetykê i wydobycie surowców oraz na kolej.

Ministerstwo finansów argumentuje, ¿e w zapewnieniu w³asnych wk³adów, pomo¿e regu³a stabilizuj±ca, która ma zacz±æ obowi±zywaæ od stycznia przysz³ego roku. Wprowadzona w miejsce regu³y wydatkowej, okre¶li maksymaln± kwotê wydatków sektora finansów publicznych i obejmie oko³o 70 proc. wydatków sektora instytucji rz±dowych i samorz±dowych. Jednak jak podkre¶la resort, z jej dzia³ania zostan± wy³±czone m.in. wydatki samorz±dów na dofinansowanie unijnych projektów.

Jednak ten optymizm gasi prof. Gomu³ka. - Nawet gdy samorz±dy zaplanuj± wiêkszy od limitów zad³u¿enia wzrost wydatków, to pozosta³e jednostki sektora finansów publicznych bêd± musia³y zacisn±æ pasa - argumentuje. W jego ocenie to, co mówi± przedstawiciele rz±du Donalda Tuska, po prostu jest ze sob± sprzeczne. - Komisjê Europejsk± zawiadamia siê o planowanym ograniczeniu wydatków inwestycyjnych z oko³o 5 proc. warto¶ci PKB w minionych dwóch latach do oko³o 2,5 proc. po 2014 roku, a przed Polakami snuje siê wizje wielkiego skoku inwestycyjnego. Nie staæ nas na to - kwituje.


Andrzej Zwoliñski, Money.pl



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Wtorek 30 kwietnia 2024
Imieniny
Balladyny, Lilli, Mariana

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl