Dokument zmienia wcze¶niejsze plany: na budowê ekspresówek bêdzie o dwa miliardy z³otych wiêcej, ale nowych odcinków dróg powstanie mniej.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju chce, ¿eby jeszcze do koñca roku wystartowa³y przetargi na budowê fragmentów 9 dróg ekspresowych, objêtych finansowaniem w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015.
Na 680 kilometrów dróg resort planuje przeznaczyæ 37,6 miliarda z³otych. Bêd± one realizowane w ramach unijnej perspektywy finansowej 2014-2020, a im szybciej zaczn± siê inwestycje, tym szybciej mo¿na bêdzie liczyæ na refundacjê z bud¿etu UE - t³umaczy resort.
¯eby sfinansowaæ kolejny fragment obwodnicy Warszawy, rz±d chce zmieniæ dopiero co aktualizowane zapisy w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Jeszcze niedawno Warszawy nie by³o na li¶cie odcinków objêtych programem, a zamiast niej figurowa³a tam droga ekspresowa Legnica - Lubawka.
W sumie ministerstwo chcia³o rozpocz±æ przetargi na budowê 717 kilometrów dróg, na które zabezpieczy³o 35,7 miliarda z³otych. Po³udniowa Obwodnica Warszawy wskoczy³a jednak do planu niespe³na trzy tygodnie przed referendum nad odwo³aniem ze stanowiska prezydent Warszawy Hanny Gronkiewicz-Waltz. - Zostanie dokoñczona kosztem odsuniêcia w czasie budowy dwóch fragmentów trasy S7 - w kierunku Janek i £omianek - t³umaczy³ wtedy premier Donald Tusk.
Teraz jednak okazuje siê, ¿e dróg ma byæ jeszcze mniej, bo od³o¿ona zosta³a budowa trasy S3 z Legnicy do Lubawki, mimo g³osów sprzeciwu samorz±dowców i mieszkañców regionu. Odcinek mia³ byæ gotowy w 2017 roku, dzi¶ to pie¶ñ nieco dalszej przysz³o¶ci. Jak t³umaczy ministerstwo infrastruktury i rozwoju, winni s± Czesi i restrykcyjne procedury unijne.
Ekspresówka ma byæ bowiem czê¶ci± miêdzynarodowego korytarza transportowego z Ba³tyku nad Adriatyk, na który id± dodatkowe pieni±dze z Unii. I choæ Polska by³a gotowa do zbudowania swojego odcinka, to nasi po³udniowi s±siedzi zapowiedzieli, ¿e nast±pi to nie wcze¶niej, ni¿ w 2018 roku. A bez podobnych postêpów w budowie w obu krajach, unijne pieni±dze by przepad³y.
Dlatego zamiast 70 kilometrów drogi ekspresowej do Czech, ma powstaæ nieca³e 20 kilometrów Po³udniowej Obwodnicy Warszawy, fragmentu drogi ekspresowej S2. W ministerialnym uzasadnieniu mo¿emy równie¿ przeczytaæ: ca³y odcinek S2 po³±czy autostradê A2 z planowan± do realizacji drog± ekspresow± S17 oraz dalej na wschód z korytarzem transportowym w kierunku granicy z Bia³orusi±.
To w³a¶nie dlatego rz±d chce do³o¿yæ do programu budowy polskich ekspresówek kolejne dwa miliardy z³otych. - Podwy¿ka wynika miêdzy innymi z kosztów prowadzenia drogi ekspresowej S2 w terenie mocno zurbanizowanym, a takim jest aglomeracja warszawska - t³umaczy Piotr Ropa, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Koszty budowy obwodnicy s± rzeczywi¶cie ogromne: ma ona kosztowaæ wiêcej, ni¿ od³o¿ona w czasie realizacja drogi Legnica - Lubawka (koszt tej pierwszej to 6,7 miliarda z³otych, a trasy do Czech - 4 miliardy z³otych).
Ministerstwo zaznacza jednak, ¿e choæ droga S3 do Lubawki nie powstanie przed 2017 rokiem, to opó¼nienie w jej budowie nie musi byæ du¿e.
- Decyzja o og³oszeniu przetargu zale¿y od rozstrzygniêæ strony czeskiej w sprawie budowy drogi po ich stronie. Jednocze¶nie analiza sytuacji planowana jest w okolicach 2017 roku - wyja¶nia Piotr Ropa z ministerstwa infrastruktury i rozwoju. A rz±d uspokaja te¿, ¿e odcinki trasy S3 na pó³noc od Legnicy bêd± powstawaæ zgodnie z harmonogramem.
Jakie inne zmiany w programie budowy ekspresówek przygotowa³ rz±d? To kosmetyczne poprawki: o 10 kilometrów wyd³u¿ony zostanie fragment trasy S17 Warszawa - Lublin, a o dwa kilometry równie¿ odcinek drogi S3 Sulechów - Legnica.
Jak zapowiada rz±d, pieni±dze na budowê ekspresówek bêd± pochodzi³y z Krajowego Funduszu Drogowego i z dotacji Unii Europejskiej. W tej chwili nie wiadomo jednak jeszcze, ile do³o¿y Wspólnota - informuje rz±d i spieszy siê, ¿eby do koñca roku zd±¿yæ z rozpoczêciem przetargów dla wszystkich zaplanowanych inwestycji.