Na ekspozycjê z³o¿y³y siê obrazy ze zbiorów Muzeum Lubuskiego im. Jana Dekerta w Gorzowie Wielkopolskim, które powsta³y na przestrzeni od XVIII do pocz±tku XX wieku.
„...Ikona (greckie eikon) znaczy pierwotnie tyle co obraz.
Obraz o zdeterminowanej tre¶ci i funkcji, przedstawiaj±cy ¶wiêtego i wykonany dla celów kultowych, przyjêty wraz z chrze¶cijañstwem ze zwyczajów i tradycji grecko-bizantyjskiej podobnie jak i wszelkie inne formy i typy sztuki chrze¶cijañskiej.
Wed³ug wschodniej tradycji pierwsz± ikonê namalowa³ ¶w. £ukasz na blacie nazaretañskiego sto³u, uwieczniaj±c postaæ Maryi z Dzieci±tkiem. Do dzi¶ wielu ikonom maryjnym przypisuje siê £ukaszow± proweniencjê. Ikona w historii sztuki jest wizerunkiem sakralnym zwi±zanym z tradycj± chrze¶cijañskiego Wschodu, wykonanym najczê¶ciej na desce technik± enkaustyczn± lub temperow±, wed³ug okre¶lonego wzoru. Z terminem „ikona” ³±czy siê pojêcie „ikonografii”. W sensie etymologicznym ikonografia oznacza pisanie ikony i w tym znaczeniu termin ten funkcjonuje we wschodnim chrze¶cijañstwie. Czynno¶æ pisania ikony jest analogiczna do czynno¶ci przepisywania ¶wiêtych ksi±g. Jedna i druga wymaga g³êbokiej wiedzy po³±czonej z modlitw±. Jedna i druga by³a pierwotnie zastrze¿ona dla mnichów odznaczaj±cych siê szczególn± ¶wi±tobliwo¶ci±...” – pisze Roma Pilitsidis w folderze prezentuj±cy wystawê.
Ikony w g³ogowskim muzeum bêdzie mo¿na ogl±daæ do koñca czerwca. Doskona³± okazj± do zwiedzenia wystawy bêdzie zbli¿aj±ca siê Noc Muzeów, która w tym roku odbêdzie siê w sobotê 17 maja.