W 2015 34% respondentów deklaruje, ¿e ograniczy wydatki ze wzglêdu na czêste zjawisko kradzie¿y na cmentarzach. To o 18% wiêcej ni¿ w 2014. Wci±¿ du¿ym zainteresowaniem w Polsce cieszy siê Halloween.
Jak wynika z tegorocznego badania PAYBACK Opinion Poll (POP), podobnie jak poprzednich latach wiêkszo¶æ (95%) Polaków planuje wybraæ siê na cmentarz w okresie Wszystkich ¦wiêtych. 74% osób bior±cych udzia³ w ankiecie deklaruje, ¿e groby bliskich odwiedzi 1 listopada. Pozostali zrobi± to tu¿ przed (3%) lub zaraz po (18%) Dniu Wszystkich ¦wiêtych.
Gdzie po znicze, gdzie po kwiaty?
Odwiedzanie grobów to równie¿ ich dekorowanie. W tym roku ¾ zapytanych Polaków kupi znicze wydaj±c na nie kwotê do 100 z³. Co dziesi±ty wyda wiêcej. Oprócz tradycyjnych lampionów, 65% planuje tak¿e zakup kwiatów, wydaj±c – podobnie jak na znicze – 100 z³. Dla 82% respondentów bêd± to wydatki takiego samego rzêdu jak rok temu, a dla co dziesi±tego mniejsze ni¿ 12 miesiêcy temu. Pieni±dze na znicze i kwiaty pochodziæ bêd± g³ównie z bie¿±cego bud¿etu domowego (94%), 5% ma na ten cel od³o¿one oszczêdno¶ci.
79% pytanych najwiêksze zakupy planuje zrobiæ przed 1 listopada. Z wyprzedzeniem kupowane s± przede wszystkim znicze (65%). Ankietowani najczê¶ciej kupi± je w hiper- lub supermarketach (64%), rzadziej w na przycmentarnych stoiskach (18%). Odwrotna tendencja jest w przypadku kwiatów. Te czê¶ciej nabywane s± na straganach obok cmentarzy (39%) ni¿ hiper- lub supermarketach (26%). Co czwarty badany po kwiaty uda siê do kwiaciarni.
Na cmentarz autem lub autobusem
By odwiedziæ groby bliskich, 62% respondentów wyjedzie w okresie Wszystkich ¦wiêtych poza miejsce zamieszkania. Najczê¶ciej w podró¿ wybior± siê samochodem (72%). Co pi±ty pytany, by dotrzeæ na cmentarz skorzysta z komunikacji zbiorowej – autobusu, tramwaju b±d¼ poci±gu
Plaga cmentarnych kradzie¿y
Z badania PAYBACK Opinion Poll wynika, ¿e ze zjawiskiem kradzie¿y na cmentarzu zetkn±³ siê co drugi Polak. Przykre do¶wiadczenia maj± wp³yw na decyzje o wydatkach. W 2015 ponad 34% pytanych deklaruje, ¿e ze wzglêdu na czêste zjawisko kradzie¿y na cmentarzach, wyda mniej na zakup zniczy i kwiatów ni¿ w 2014. To o 18% wiêcej, w stosunku do ubieg³orocznej ankiety POP.
Halloween 2015 – z dzieæmi lub przyjació³mi
W tym roku 75% pytanych przez PAYBACK Polaków planuje obchodziæ Halloween. 63% badanych przyznaje, ¿e ich udzia³ w zabawie ogranicza siê do asystowania dzieciom – pilnowania ich lub pomocy w przygotowaniu przebrania. To o 33% wiêcej ni¿ 12 miesiêcy temu. W 2015 co dziesi±ty pytany planuje spêdziæ halloweenow± zabawê w gronie rodzinnym, w 2014 by³o to 37%. W tym roku spad³o równie¿ zainteresowanie spotkaniami w towarzystwie przyjació³ i znajomych – 25% w 2015, wobec 31% rok temu.
Na tegoroczne Halloween 70% respondentów deklaruje, ¿e samodzielnie przygotuje kostiumy. W 2014 w³asnorêcznie zrobione przebranie planowa³ na³o¿yæ co drugi ankietowany. W tym roku halloweenowe zabawy najczê¶ciej organizowane bêd± w domu (60%). Rok temu, chêæ udzia³u w prywatce deklarowa³o 44% badanych. Takim samym zainteresowaniem jak w ubieg³e Halloween ciesz± siê imprezy zorganizowane. Udzia³ w nich deklaruje 1/5 zapytanych przez PAYBACK Polaków.