Co stolica Dolnego ¦l±ska ma wspólnego z Szanghajem?
Warto¶æ chiñskiego giganta szacuje siê na 46 miliardów dolarów. Jest w ¶cis³ej ¶wiatowej czo³ówce producentów elektroniki u¿ytkowej. Jak dwaj m³odzi wroc³awianie, Jakub Tomasiczek i Bart³omiej Sawczyn, przekonali koncern, ¿eby to w³a¶nie im powierzy³ stworzenie pierwszej w Europie oficjalnej sieci dystrybucji marki Xiaoyi, znanej z kamerek?
– W znacznej mierze to efekt kontaktów, które nawi±zali¶my w Chinach. Studiowa³em w Szanghaju, handel miêdzynarodowy i jêzyk chiñski, i mieszka³em tam siedem lat. Bartek do³±czy³ do mnie, kiedy zdecydowali¶my siê na wspólny biznes – opowiada Jakub Tomasiczek, dyrektor generalny firmy JBTS, oficjalnego dystrybutora w Polsce marki Xiaoyi.
W Szanghaju za³o¿yli i prowadzili platformê kuriersk±. Ofertê kierowali przede wszystkim do mieszkaj±cych w Chinach cudzoziemców, którzy mieli zwykle k³opoty korzystaj±c z us³ug miejscowych firm kurierskich. Pomys³ okaza³ siê strza³em w dziesi±tkê.
– Zebrali¶my wtedy mnóstwo bezcennych do¶wiadczeñ. Je¶li chce siê wspó³pracowaæ z Chiñczykami, trzeba dobrze poznaæ ich mentalno¶æ. Dla nich w biznesie licz± siê wzajemne zrozumienie i zaufanie, cierpliwo¶æ i solidno¶æ. To by³ nasz atut w negocjacjach z mark± Xiaoyi – dodaje Bart³omiej Sawczyn, dyrektor operacyjny firmy JBTS.
Przekonali Chiñczyków tak¿e tym, ¿e znakomicie poruszaj± siê równie¿ w europejskich realiach biznesowych. To o tyle istotne, ¿e chiñskie firmy, nawet te najwiêksze, niedostatecznie orientuj± siê w potrzebach odbiorców z zagranicy.
– A to w³a¶nie oni wyznaczaj± trendy. Kamerki Xiaoyi przeznaczone na rynki europejskie maj± lepsz± specyfikacjê i dostosowane s± do wymagañ zachodnich klientów. Z drugiej strony, nasze zadanie polega na tym, by przekonaæ ich, ¿e chiñskie produkty mog± jako¶ci± konkurowaæ z najlepszymi, a pod wzglêdem u¿yteczno¶ci nawet ich przeganiaæ –dodaje Bart³omiej Sawczyn.
Sieæ dystrybucji marki Xiaoyi wroc³awianie stworzyli w oparciu o portal xiaoyi.pl, rozwijaj± wspó³pracê z serwisem Allegro, a w perspektywie maj± tak¿e wprowadzenie sprzeda¿y do punktów handlowych na terenie ca³ego kraju. Obecnie w ofercie s± dwa modele kamerek – Yi Action dla aktywnych oraz Yi Home do u¿ytku domowego, w sklepach, biurach czy magazynach.
– Z czasem asortyment bêdzie siê poszerza³, prowadzimy ju¿ dzia³ania w tym kierunku. Jednak na razie priorytetem jest rozwój sieci w Polsce i wej¶cie na inne du¿e rynki europejskie – mówi Bart³omiej Sawczyn.
Jakub Tomasiczek ju¿ wcze¶niej zetkn±³ siê z kamerk± Yi Action jako u¿ytkownik, a jego pasja równie¿ odegra³a istotn± rolê w tym, ¿e wroc³awianie zainteresowali siê w³a¶nie mark± Xiaoyi.
– Wybra³em siê w podró¿ motocyklem po Wietnamie, z pó³nocy na po³udnie, a relacje zamieszcza³em na swoim wideoblogu. Mieli¶my mnóstwo przygód, tak¿e z ró¿nymi kamerkami znanych producentów. Niestety czêsto siê psu³y. Tak trafi³em na produkty Xiaoyi, które przekona³y mnie funkcjonalno¶ci±, parametrami technicznymi i niezawodno¶ci± – mówi Jakub Tomasiczek.
Klientów w Polsce przekonuj± równie¿ cen±. Przy specyfikacji z tej samej pó³ki s± 3-4 razy tañsze ni¿ kamerki konkurencyjnych marek.
– Dotyczy to w³a¶ciwie wszystkich produktów Xiaoyi. Dlatego widzimy w nich bardzo du¿y potencja³. Ju¿ nied³ugo nasza firma znacznie siê rozro¶nie. Bêdziemy potrzebowali informatyków, grafików, osoby do obs³ugi klienta i logistyki. Wiêkszo¶æ biznesowych rozmów prowadzimy w Warszawie, ale siedziba firmy jest we Wroc³awiu i tak pozostanie, poniewa¿ jeste¶my lokalnymi patriotami. Poza tym, przy zachowaniu proporcji, panuje tu równie dobra energia do prowadzenia biznesu jak w Szanghaju – podkre¶la Bart³omiej Sawczyn.