Grupa Oto:     Boles³awiec Brzeg Dzierzoniów G³ogów Góra ¦l. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra K³odzko Legnica Lubañ Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa O³awa Ole¶nica Paczków Polkowice
¦roda ¦l. Strzelin ¦widnica Trzebnica Wa³brzych WielkaWyspa Wo³ów Wroc³aw Powiat Wroc³awski Z±bkowice ¦l. Zgorzelec Ziêbice Z³otoryja Nieruchomo¶ci Og³oszenia Dobre Miejsca Dolny ¦l±sk

Fabryka Mercedesa w Jaworze!

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Warto¶æ inwestycji to ok. 2 mld z³otych. W jaworskim zak³adzie zatrudnienie ma znale¼æ kilkaset osób. Komentuje Pawe³ Gos, prezes zarz±du Exact Systems, ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.

Po decyzji Volkswagena o ulokowaniu fabryki samochodów dostawczych we Wrze¶ni, czekali¶my ponad dwa lata na kolejn±, licz±c± siê fabrykê motoryzacyjn±. Pierwsza w Polsce inwestycja motoryzacyjna marki premium, zak³ad silników Mercedes Benz Manufacturing, potwierdza, ¿e nale¿ymy do czo³ówki pañstw o najwy¿szej atrakcyjno¶ci inwestycyjnej. Po przegranej walce o inwestycjê Jaguara, to bardzo dobra wiadomo¶æ. Cieszy te¿ nowa pula miejsc pracy. W jaworskim zak³adzie zatrudnienie ma znale¼æ kilkaset osób.

Czemu Polska?

Silnie rozwiniêty rynek czê¶ci i komponentów do budowy aut, sk³adaj±cy siê z ponad 600 fabryk, który zapewnia sprawniejsz± logistykê, ni¿sze koszty transportu i pewniejszy ³añcuch dostaw, to bez w±tpienia jedna z najwa¿niejszych przewag naszej bran¿y motoryzacyjnej. Rozbudowana po Mistrzostwach EURO 2012 infrastruktura drogowa, liczne zachêty podatkowe w ramach Specjalnych Stef Ekonomicznych te¿ s± mocnymi argumentami za wyborem naszego kraju.

W przypadku nowej fabryki, najprawdopodobniej w Jaworze, jêzyczkiem u wagi mog³a okazaæ siê wykwalifikowana kadra pracownicza, której koszty zatrudnienia s± u nas relatywnie ni¿sze ni¿ w Europie Zachodniej. W porównaniu na przyk³ad do Niemiec, sk±d wywodzi siê marka Mercedes, te koszty s± ¶rednio trzy razy ni¿sze. Teza, ¿e Polska jest „low-cost country” by³aby jednak mylna, gdy¿ do naszego kraju du¿o lepiej odnosi siê okre¶lenie „best-cost country”. Polska zapewnia bran¿y Automotive najlepsz± relacjê ceny do jako¶ci.

Warto te¿ podkre¶liæ, ¿e w Polsce mamy spore do¶wiadczenie w produkcji silników. Fabryka Daimler bêdzie bowiem kolejnym zak³adem w Polsce, obok m.in. General Motors Manufacturing Poland (dawna fabryka silników Isuzu w Tychach), zak³adów Toyoty z Jelcza-Laskowic (TMIP) i Wa³brzycha (TMMP) oraz Volkswagena z Polkowic, w którym wytwarzane s± silniki.

Dlaczego nie S³owacja, Wêgry czy Rumunia?

Nasz po³udniowy s±siad móg³ przegraæ z dwóch powodów. Po pierwsze, z uwagi na wy¿sze koszty pracy ni¿ w Polsce. Wynagrodzenia s± coraz wy¿sze, a jednocze¶nie mamy do czynienia z mniejsz± elastyczno¶ci± rynku pracy z uwagi na nowe pakiety socjalne. Drug± przyczyn± mo¿e byæ coraz wiêksze uzale¿nienie siê gospodarki tego kraju od Automotive. Szczególnie w kontek¶cie decyzji Jaguara o budowie wielkiej fabryki samochodów. Nasycenie inwestycjami motoryzacyjnymi w ostatnim czasie na S³owacji jest ju¿ bardzo wysokie, co w przypadku ulokowania tam kolejnej mog³oby skutkowaæ trudno¶ciami w pozyskaniu w³a¶ciwego i dobrze zmotywowanego personelu do pracy. Na Wêgrzech i Rumunii niemiecki koncern ma ju¿ swoje fabryki. Poza tym my¶lê, ¿e rz±dowi Wêgier obecnie zale¿y na dywersyfikacji, w zwi±zku z czym specjalnie nie zabiega³ o tego inwestora.

Warto podkre¶liæ, ¿e Daimler ceni sobie wspó³pracê z polskimi producentami komponentów, których mia³ okazjê poznaæ chocia¿by w ramach wspó³pracy w Niemczech czy w Rosji. Tam wiele polskich firm jak na przyk³ad Exact Systems w fabryce Niznym Novogrodzie pracuje ju¿ dla Daimler.

W Volkswagenie praca wre

Przy okazji inwestycji Daimler, warto spojrzeæ na prace trwaj±ce nad inwestycj± Volkswagena we Wrze¶ni. Start produkcji samochodu dostawczego Crafter zaplanowany jest na jesieñ i wszystko wskazuje na to, ¿e tak rzeczywi¶cie bêdzie. Rekrutacja pracowników trwa, a dostawcy czê¶ci przygotowuj± siê do pierwszych dostaw. Warto podkre¶liæ, ¿e spora grupa dostawców jest z Polski, podobnie jak ma to miejsce w przypadku fabryki Volkswagena w Poznaniu (VW Caddy), gdzie ponad jedna trzecia dostawców pochodzi z naszego kraju. Tak¿e w Exact Systems otrzymujemy coraz wiêcej zapytañ ofertowych dotycz±cych zapewnienia sta³ego monitoringu nad jako¶ci± dostaw do Wrze¶ni.


otomedia.pl



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Sobota 27 kwietnia 2024
Imieniny
Sergiusza, Teofila, Zyty

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl