Jak t³umaczy prezes, jest przede wszystkim transport z Niemiec i Litwy. W programie Brzozowski opowiada, jak dzia³a paliwowa szara strefa i dlaczego bli¿ej jej do zorganizowanej mafii.
- To bardzo zorganizowana przestêpczo¶æ. Taka dzia³alno¶æ wymaga sprzêtu, sporych ¶rodków finansowych oraz odpowiednich spó³ek z koncesjami - t³umaczy Brzozowski. Jak na takim nielegalnym obrocie paliwem zarabiaj± przestêpcy? Maj± dwa sposoby. Po pierwsze tworz± tak zwan± karuzelê podatkow± i wy³udzaj± zwrot VAT. Do takiego przestêpstwa potrzebny jest ³añcuszek kilku firm z co najmniej dwóch pañstw Unii Europejskiej. Najpierw jedna z firm dokonuje opodatkowanej zerow± stawk± podatku VAT wewn±trzwspólnotowej dostawy towarów, w tym wypadku oleju napêdowego.
Nastêpnie - zgodnie z polskim prawem - przy sprzeda¿y nalicza 23 proc. podatek, ale go nie odprowadza. I w tym momencie dochodzi do oszustwa, gdy¿ firma korzysta z mo¿liwo¶ci odliczenia naliczonego VAT - dok³adnie tego, którego nie zap³aci³a. Nastêpnie do¶æ szybko sprzedaje towar i znika. I tak ca³a operacja jest powtarzana kilkukrotnie.
Kiedy firma nie p³aci VAT ani akcyzy od paliwa, mo¿e oferowaæ go kontrahentom po zdecydowanie ni¿szych cenach i to w³a¶nie drugie ¼ród³o dochodów. Do kogo trafia takie olej?
- Nie da siê tego paliwa sprzedawaæ bezpo¶rednio, wiêc najczê¶ciej ostatecznie trafia do podmiotów zajmuj±cych siê legalnie sprzeda¿± paliw. W rezultacie olej napêdowy, który nielegalnie trafi³ do Polski, l±duje w baku kierowców. Czasami tankuj±c w potrzebie na ma³ej stacji, w jakiej¶ wsi, nie mamy ¿adnej pewno¶ci, czy to paliwo nie pochodzi z szarej strefy - wyja¶nia Brzozowski.
Jak zauwa¿a prezes Unimot, paliwa z nielegalnego obrotu w zasadzie nie sposób rozpoznaæ po jako¶ci.
-Minê³y czasy, kiedy przestêpcy sprzedawali paliwa gorszej jako¶ci lub mieszali je ze sob±. I w³a¶nie przez to problemem jest powstrzymanie procederu, na którym bud¿et pañstwa ka¿dego roku traci kilka miliardów z³otych.
- 99 procent nielegalnego oleju napêdowego trafia do Polski z rynku niemieckiego i litewskiego. Rynek litewski zasilany jest z Bia³orusi i Rosji. Niemiecki produkt albo jest z rafinerii niemieckiej albo trafia do jednego z krajowych portów i dalej jest przewo¿ony do kolejnych krajów - dodaje prezes.
1 sierpnia w ¿ycie wejdzie restrykcyjny pakiet paliwowy, czyli szereg zmian w ustawie o VAT, cle i prawie energetycznym. Resort finansów jest przekonany, ¿e w wyniku uszczelnienia systemu bud¿et zyska 2,5 mld z³ ka¿dego roku.
W wyniku zmian koncesjê uzyskaj± jedynie firmy zarejestrowane w Polsce. Przedsiêbiorstwa, których zarz±dzaj±cy maj± ju¿ na koncie przestêpstwa podatkowe, nie bêd± mog³y liczyæ na uzyskanie zezwolenia.