Grupa Oto:     Boles³awiec Brzeg Dzierzoniów G³ogów Góra ¦l. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra K³odzko Legnica Lubañ Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa O³awa Ole¶nica Paczków Polkowice
¦roda ¦l. Strzelin ¦widnica Trzebnica Wa³brzych WielkaWyspa Wo³ów Wroc³aw Powiat Wroc³awski Z±bkowice ¦l. Zgorzelec Ziêbice Z³otoryja Nieruchomo¶ci Og³oszenia Dobre Miejsca Dolny ¦l±sk

Ka¿dego dnia do Polski wje¿dza 500 cystern z nielegalnym paliwem. Jak dzia³a mafia paliwowa?

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
- Szara strefa wprowadza do Polski oko³o 500 cystern oleju napêdowego dziennie - mówi³ w programie "To siê liczy" Robert Brzozowski, prezes spó³ko Unimot, importera paliw. Paliwo nie wje¿d¿a - jak mo¿na siê spodziewaæ - od strony rosyjskiej.

Jak t³umaczy prezes, jest przede wszystkim transport z Niemiec i Litwy. W programie Brzozowski opowiada, jak dzia³a paliwowa szara strefa i dlaczego bli¿ej jej do zorganizowanej mafii.

- To bardzo zorganizowana przestêpczo¶æ. Taka dzia³alno¶æ wymaga sprzêtu, sporych ¶rodków finansowych oraz odpowiednich spó³ek z koncesjami - t³umaczy Brzozowski. Jak na takim nielegalnym obrocie paliwem zarabiaj± przestêpcy? Maj± dwa sposoby. Po pierwsze tworz± tak zwan± karuzelê podatkow± i wy³udzaj± zwrot VAT. Do takiego przestêpstwa potrzebny jest ³añcuszek kilku firm z co najmniej dwóch pañstw Unii Europejskiej. Najpierw jedna z firm dokonuje opodatkowanej zerow± stawk± podatku VAT wewn±trzwspólnotowej dostawy towarów, w tym wypadku oleju napêdowego.

Nastêpnie - zgodnie z polskim prawem - przy sprzeda¿y nalicza 23 proc. podatek, ale go nie odprowadza. I w tym momencie dochodzi do oszustwa, gdy¿ firma korzysta z mo¿liwo¶ci odliczenia naliczonego VAT - dok³adnie tego, którego nie zap³aci³a. Nastêpnie do¶æ szybko sprzedaje towar i znika. I tak ca³a operacja jest powtarzana kilkukrotnie.

Kiedy firma nie p³aci VAT ani akcyzy od paliwa, mo¿e oferowaæ go kontrahentom po zdecydowanie ni¿szych cenach i to w³a¶nie drugie ¼ród³o dochodów. Do kogo trafia takie olej?

- Nie da siê tego paliwa sprzedawaæ bezpo¶rednio, wiêc najczê¶ciej ostatecznie trafia do podmiotów zajmuj±cych siê legalnie sprzeda¿± paliw. W rezultacie olej napêdowy, który nielegalnie trafi³ do Polski, l±duje w baku kierowców. Czasami tankuj±c w potrzebie na ma³ej stacji, w jakiej¶ wsi, nie mamy ¿adnej pewno¶ci, czy to paliwo nie pochodzi z szarej strefy - wyja¶nia Brzozowski.

Jak zauwa¿a prezes Unimot, paliwa z nielegalnego obrotu w zasadzie nie sposób rozpoznaæ po jako¶ci.

-Minê³y czasy, kiedy przestêpcy sprzedawali paliwa gorszej jako¶ci lub mieszali je ze sob±. I w³a¶nie przez to problemem jest powstrzymanie procederu, na którym bud¿et pañstwa ka¿dego roku traci kilka miliardów z³otych.

- 99 procent nielegalnego oleju napêdowego trafia do Polski z rynku niemieckiego i litewskiego. Rynek litewski zasilany jest z Bia³orusi i Rosji. Niemiecki produkt albo jest z rafinerii niemieckiej albo trafia do jednego z krajowych portów i dalej jest przewo¿ony do kolejnych krajów - dodaje prezes.

1 sierpnia w ¿ycie wejdzie restrykcyjny pakiet paliwowy, czyli szereg zmian w ustawie o VAT, cle i prawie energetycznym. Resort finansów jest przekonany, ¿e w wyniku uszczelnienia systemu bud¿et zyska 2,5 mld z³ ka¿dego roku.

W wyniku zmian koncesjê uzyskaj± jedynie firmy zarejestrowane w Polsce. Przedsiêbiorstwa, których zarz±dzaj±cy maj± ju¿ na koncie przestêpstwa podatkowe, nie bêd± mog³y liczyæ na uzyskanie zezwolenia.


money.pl



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Sobota 4 maja 2024
Imieniny
Floriana, Micha³a, Moniki

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl