- To nie bêdzie Twój pierwszy wystêp w Polsce. Co zapamiêta³a¶ z dotychczasowych wizyt w naszym kraju?
- Czêsto podró¿owa³am do Polski i nadal jestem regularnie zapraszana do waszego kraju na koncerty. W ubieg³ym roku zagra³am na M³yn Jazz Festivalu w Wadowicach – pamiêtam delikatn± atmosferê spacerów wzd³u¿ rzeki. Tak¿e wystêp w warszawskim Pa³acu Kultury i Nauki wspominam jako bardzo istotny – gdy pojawili¶my siê za kulisami, wnêtrza przypomnia³y mi budynki w Gruzji.
- Jak dosz³o do Twojej wspó³pracy z gruziñskim chórem kobiecym Gori Women's Choir?
- Chcia³am twórczo eksplorowaæ mój rodzinny kraj jako artystka, co opiera³o siê na znalezieniu tam wykonawców – brzmienie chóru Gori ol¶ni³o mnie, gdy pierwszy raz us³ysza³am go w piosence „Five Funeral Songs”. Gruzja to ma³y kraj, zamieszkany przez oko³o 4 miliony osób, wiêc przy odrobinie wysi³ku ³atwo dotrzeæ do ka¿dego.
- W jaki sposób porównasz powstanie i koncept albumu „In Winter” nagranego z chórem do pracy nad twoimi poprzednimi p³ytami?
- W tym przypadku mo¿na mówiæ o znacznie mniejszych oczekiwaniach w kwestii komercyjnych rezultatów, szczególnie w porównaniu z moimi wcze¶niejszymi wydawnictwami. „In Winter” to tak¿e sezonowe wydawnictwo, wiêc mia³o znacznie bardziej jasny cel, ni¿ przyk³adowy studyjny album artysty popowego.
- Jako artystka, która odnios³a komercyjny sukces w Europie Zachodniej, odwa¿nie po³±czy³a¶ chór ze swojego rodzinnego kraju z muzyk± wspó³czesn±. Jakie uczucia towarzyszy³y tej wspó³pracy i z czego jeste¶ najbardziej dumna?
- Bardzo chcia³am uwolniæ siê od swoich oczekiwañ co do znaczenia sukcesu w bran¿y muzycznej, wiêc jakiekolwiek zainteresowanie tym albumem i jego powodzenie naprawdê mnie zachwyca³y. Ale najmocniej czu³am towarzysz±ce mi pierwszy raz wra¿enie, ¿e moja praca zrobi³a co¶ dla kultury Gruzji oraz pokaza³a tê kulturê ludziom ¿yj±cym w Europie Zachodniej.
- Trudno by³o wspó³pracowaæ z tak du¿± grup± ludzi? Która kwestia by³a najtrudniejsza w powstawaniu „In Winter”?
- Du¿a grupa nie stanowi³a problemu, jednak bariera jêzykowa powodowa³a znacznie wiêcej trudno¶ci. W trakcie prób d¼wiêku by³am t³umaczem pomiêdzy angielskim zespo³em i ekip± oraz gruziñskim chórem. Ale najlepszym aspektem wspó³pracy by³a mo¿liwo¶æ koncertowania w tak wielu europejskich miastach i zwiedzanie ich – cz³onkowie chóru byli oczarowani i zachwyceni.
- Co wyj±tkowego, patrz±c z perspektywy muzyki rozrywkowej, mo¿na odnale¼æ w pracy z chórem – jak wygl±da proces tworzenia aran¿acji i dlaczego tak wa¿na jest osoba dyrygenta?
- G³os to bardzo wyj±tkowy instrument, a chór Gori naprawdê celebruje go z finezj±. Teona dopracowa³a do perfekcji po³±czenie tak wielu g³osów w jednym czasie i wykreowanie z nich tylu bogatych kolorów. Z perspektywy solisty wystêpuj±cego z nimi mogê powiedzieæ, ¿e w niektórych momentach chórowi uda³o siê przenie¶æ mój g³os do innej rzeczywisto¶ci.
- Jakich piosenek mo¿emy spodziewaæ siê w trakcie legnickiego koncertu „The Age of Sing”?
- Zagramy na pewno „I Cried for You” z albumu „Piece by Piece”, „The Flood” z p³yty „The House” i „What a Wonderful World” z repertuaru Louisa Armstronga.
- Co chcesz przekazaæ swoim fanom w Legnicy?
- Nie mogê doczekaæ siê spotkania z wszystkimi oraz wspólnego tworzenia i prze¿ywania muzyki!
(Ca³y wywiad do przeczytania na stronie www.lck.art.pl)
Urodzi³a siê w Gruzji 16 wrze¶nia 1984 r. jako Ketevan Melua, choæ wszyscy w rodzinie nazywali j± Ketino. Dzieciñstwo spêdzi³a z dziadkami, w urokliwych stronach Tbilisi. Jako o¶miolatka wyjecha³a z rodzicami na Wyspy Brytyjskie - najpierw zamieszka³a w Belfa¶cie, by w 1999 r. przenie¶æ siê do Londynu.
Karierê rozpoczê³a wcze¶nie - mia³a tylko dziewiêtna¶cie lat, gdy na rynku pojawi³ siê jej debiutancki album „Call Off the Search”. Drugie wydawnictwo – „Piece by Piece” – na sklepowe pó³ki trafi³o w 2005 r. i okaza³o siê ogromnym sukcesem; do dzisiaj kr±¿ek osi±gn±³ pu³ap poczwórnej platyny.
Zaledwie trzy lata po premierze pierwszej p³yty Katie Melua zdoby³a status artystki, która sprzeda³a najwiêcej swoich p³yt w ca³ej Europie. Za jej sukcesem w du¿ej mierze sta³ Mike Batt, autor wielu wykonywanych przez ni± przebojów i producent albumów, graj±cy tak¿e na pianinie czy akordeonie. Ich wspó³praca trwa³a a¿ do 2014 r. i zakoñczy³a siê na p³ycie „Ketevan”.