Decyzja o ¶rodowiskowych uwarunkowaniach (tzw. decyzja ¶rodowiskowa) to bardzo wa¿ny krok w realizacji inwestycji. Okre¶la ona wariant, w jakim bêdzie realizowana droga ekspresowa. Jej wydanie poprzedzone by³o szczegó³ow± analiz± ró¿nych wariantów trasy z uwzglêdnieniem aspektów technicznych, ¶rodowiskowych, spo³ecznych i ekonomicznych, a tak¿e spotkaniami informacyjnymi i konsultacjami spo³ecznymi.
Dwujezdniowa droga ekspresowa
Zaplanowana na tym odcinku inwestycja przewiduje budowê dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, z zapewnion± rezerw± terenu pod trzeci pas ruchu w pasie rozdzia³u. Trasa o d³ugo¶ci 32,6 km zostanie poprowadzona nowym ¶ladem po zachodniej stronie istniej±cej drogi krajowej nr 8 i przebiegaæ bêdzie przez tereny gmin £agiewniki, Jordanów ¦l±ski, Sobótka, K±ty Wroc³awskie i Kobierzyce.
Zakres prac
W ramach zadania zaplanowano budowê piêciu wêz³ów drogowych:
• wêze³ £agiewniki - po³±czenie z drog± wojewódzk± nr 384,
• wêze³ Trzebnik - po³±czenie z drogami krajowymi nr 8 i 39,
• wêze³ Jordanów ¦l±ski - po³±czenie z drog± krajow± nr 8 oraz drogami powiatowymi DP2075D oraz DP1989D,
• wêze³ Owsianka - po³±czenie z drog± wojewódzk± nr 346,
• wêze³ Chrzanów - po³±czenie z drog± krajow± nr 8 oraz z Autostradow± Obwodnic± Wroc³awia A8.
Odpoczynek w podró¿y i ochrona ¶rodowiska
Pomiêdzy wêz³ami Chrzanów i Owsianka, po obu stronach trasy, zaplanowano Miejsca Obs³ugi Podró¿nych Królikowice, a w okolicy wêz³a Jordanów powstanie Obwód Utrzymania Drogi. Ponadto na odcinku wybudowanych zostanie osiem mostów pe³ni±cych równie¿ funkcjê przej¶æ dla zwierz±t, jedna estakada w okolicy miejscowo¶ci B±ki, 21 wiaduktów oraz 17 przepustów.
S8 w odcinkach
Droga ekspresowa S8 od Wroc³awia do K³odzka bêdzie liczy³a ok 80 km. Realizacja trasy zosta³a podzielona na krótsze odcinki: K³odzko - Z±bkowice ¦l±skie (pododcinek K³odzko - Bardo i Bardo -Z±bkowice ¦l±skie), Z±bkowice ¦l±skie- £agiewniki oraz £agiewniki - Wroc³aw (Magnice). Podzia³ inwestycji na krótsze odcinki sprawi, ¿e jej przygotowanie, wybór wykonawców, a nastêpnie realizacja bêd± przebiega³y sprawniej. Ka¿dy z tych etapów jest niezwykle z³o¿ony, wiêc takie podej¶cie przyniesie obiektywne korzy¶ci i u³atwi zrealizowanie ca³ej inwestycji. Krótsze odcinki to równie¿ wiêksza konkurencyjno¶æ na etapie przetargu.
Dla odcinka £agiewniki - Z±bkowice ¦l±skie oraz dla pododcinka Z±bkowice ¦l±skie - Bardo zakoñczy³y siê ju¿ konsultacje spo³eczne prowadzone przez RDO¦ we Wroc³awiu w ramach procedury wydawania decyzji ¶rodowiskowej. Uzyskanie decyzji ¶rodowiskowych dla tych odcinków planowane jest w IV kwartale tego roku. Natomiast kontynuacja prac projektowych dla pododcinka Bardo - K³odzko bêdzie mo¿liwa po analizie po³±czenia tego odcinka z planowan± obwodnic± Z³otego Stoku w ci±gu DK46.
Realizacja drogi ekspresowej S8 od Wroc³awia do Barda planowana jest w systemie Projektuj i buduj w latach 2023-2027.
DK8 najd³u¿sz± drog± krajow±
Droga krajowa nr 8 o d³ugo¶ci ok. 850 km biegnie od granicy z Czechami w Kudowie Zdroju do granicy z Litw± w Budzisku. To najd³u¿sza droga krajowa w Polsce. Od Wroc³awia do Bia³egostoku na d³ugo¶ci ponad 500 km jest drog± o parametrach drogi ekspresowej z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu w ka¿d± stronê. S8 na Dolnym ¦l±sku liczy ponad 59 km i prowadzi od Wroc³awia do Sycowa, a tak¿e stanowi element Autostradowej Obwodnicy Wroc³awia, ³±cz±c okolice Magnic z wêz³em Wroc³aw Po³udnie. Po wybudowaniu odcinka od Wroc³awia do K³odzka wyd³u¿y siê o kolejnych 80 km. Docelowo S8 poprowadzi do granicy polsko-czeskiej w Boboszowie.